Oświata
OŚWIATA

Projekt „Poznajmy się” w Brzeźnicy

2017-12-01

22 listopada br. 25 osobowa grupa dzieci wybrała się po raz pierwszy za granicę do nowych znajomych do Czech w ramach projektu pt: "Poznajmy się!”, w ramach programu INTERREG V A-Republika Czeska-Polska Fundusz Mikroprojektów w Euroregionie Silesia 2014-2020.

Pierwsze działanie które odbyło się w Brzeźnicy to przyjazd do nas pracowników z przedszkola z Nowego Jicina. Nasz wyjazd rozpoczął się wcześnie, a po niecałych dwóch godzinach jazdy dotarliśmy na miejsce - do Nowego Jicina. Jest to miasto powiatowe w Czechach w południowo-zachodniej części kraju morawsko-śląskiego. Spotkanie rozpoczęło się na sportowo, od rozgrzewki do zdobywania poszczególnych sprawności. Nasi koledzy z Czech wymyślili ich dla nas aż dziesięć. Dzieci bawiły się świetnie, choć niektóre zadania były trudne do wykonania. Po wspólnej zabawie mieliśmy czas na krótki spacer uliczkami Jicina, aby dotrzeć do stadionu do hokeja. Mogliśmy poobserwować trening hokeistów oraz zjeść pyszny obiad. Kolejnym przystankiem naszej wycieczki było słynne w całych Czechach muzeum kapeluszy mieszczące się w dawnym zamku Žerotínów. Obejrzeliśmy niezwykłą kolekcję i uświadomiliśmy sobie jak zmieniła się moda od kilku dziesięcioleci. Zbiór dostępnych w muzeum kapeluszy to ponad 600 egzemplarzy. To przekrój tego co zarówno panie jak i panowie nosi od początku XIX wieku do czasów współczesnych. Obejrzeliśmy nie tylko kapelusze ale także czapki, czepce, przyłbice. Dodatkową atrakcją były wystawione stroje, jakie obowiązywały pod koniec monarchii austro-węgierskiej. Ciekawie było zobaczyć jaka panowała moda w latach 20-tych XX wieku. W muzeum jest również fotograficzne atelier, gdzie można zrobić sobie zdjęcie w wypożyczonych kapeluszach. W muzeum przeprowadzono dla nas warsztaty - dzieci zobaczyły jak się wyrabia się kapelusze, samodzielnie mogły ozdobić kapelusik oraz przymierzać je dowoli. Na zakończenie przeszliśmy do przedszkola, gdzie dzieci zostały ugoszczone podwieczorkiem oraz miały czas na zabawę. Nauczyciele w tym czasie zwiedzili placówkę. Po wyczerpującym dniu, wieczorem wróciliśmy wszyscy do domu. Wyjazd bardzo nam się podobał! Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Ewa Ryś