Pomoc przedsiębiorcom i pracownikom jest jednym z celów działań, które realizowane są pod szyldem tzw. tarczy antykryzysowej. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udostępnił nowy – uproszczony wniosek dla przedsiębiorców, którzy chcą skorzystać z odroczenia płatności składek na ubezpieczenia społeczne. Ponadto Oddział ZUS w Rybniku uruchomił dodatkowe linie telefoniczne do ekspertów ds. ulg i umorzeń. Aktywna jest też skrzynka mailowa doradców.
Przedsiębiorcy mogą również skorzystać z opcji, jakie znalazły się z założeniach tarczy. Ułatwienia obejmują m.in. zwolnienie ze składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne przez 3 miesiące dla samozatrudnionych oraz firm zatrudniających do 9 pracowników, świadczenie postojowe w kwocie ok. 2 tys. zł dla zleceniobiorców (umowa zlecenia, agencyjna, o dzieło) i samozatrudnionych oraz zniesienie opłaty prolongacyjnej za skorzystanie z ulg w opłacaniu składek. Poszczególne opcje opatrzone są warunkami do spełnienia.
Jeżeli z powodu epidemii przedsiębiorca znalazł się w trudnej sytuacji finansowej, może także skorzystać z:
- odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek,
- zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r., i tym samym wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy,
Wniosek o odroczenie płatności lub rozłożenie na raty zobowiązań wobec ZUS, został uproszczony i skrócony do jednej strony. Wystarczy wypełnić kilka danych i krótko wyjaśnić, w jaki sposób epidemia wpłynęła na sytuację finansową firmy. Wniosek można przesłać elektronicznie – za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE), pocztą lub złożyć w skrzynce dostępnej w specjalnie wydzielonej strefie w ZUS. Jeżeli ZUS pozytywnie rozpatrzy wniosek, wyśle do przedsiębiorcy umowę na wskazany przez niego adres e-mail lub pocztą. Po otrzymaniu umowy należy ją sprawdzić, podpisać i przekazać do ZUS (pocztą lub mailem: doradca_ds_ulg_i_umorzen_Rybnik@zus.pl). Jeśli przedsiębiorca skorzysta z możliwości przesłania umowy mailem (skan lub zdjęcie), najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemii, musi wysłać do ZUS papierowy oryginał dokumentu.
Dodatkowych informacji udzielają doradcy ds. ulg i umorzeń:
- Wodzisław Śląski – 32 459 27 43, 502 009 124, 502 009 109
- Rybnik – 32 439 12 03, 32 439 11 88, 502 009 144
- Tychy – 32 219 11 25 w. 013, 502 009 155
W załączeniu znajduje się uproszczony wniosek o odroczenie terminu płatności składek/zawieszenie spłaty umowy o rozłożenie zadłużenia na raty/zawieszenie spłaty umowy o odroczeniu terminu płatności składek na 3 miesiące.
Z wyrazami szacunku
Justyna Marszałek-Świtlik
koordynator ds. komunikacji społecznej i edukacji
Plik do pobrania: