Wybory ławników na kadencję 2024-2027

Z końcem bieżącego roku 2023 upływa kadencja ławników sądów powszechnych 2020-2023

Rada Gminy Rudnik zgodnie z ustawą z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 217 z późn. zm.) wybierze:

  • 1 ławnika do orzekania w Sądzie Okręgowym w Rybniku,
  • 1 ławnika do orzekania w Sądzie Rejonowego w Rejonowym w Rybniku, w tym do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy 1 ławnika.

TERMIN ZGŁASZANIA KANDYDATÓW NA ŁAWNIKÓW UPŁYWA 30 CZERWCA 2023 ROKU

Ławnikiem może być wybrany ten, kto:

  • posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich,
  • jest nieskazitelnego charakteru,
  • ukończył 30 lat,
  • jest zatrudniony, prowadzi działalność gospodarczą lub mieszka w miejscu kandydowania, co najmniej od roku,
  • nie przekroczył 70 lat,
  • jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków ławnika,
  • posiada, co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe.

Do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy ławnikiem powinna być wybrana osoba wykazująca szczególną znajomość spraw pracowniczych.

Ławnikami  nie mogą być:

  • osoby zatrudnione w sądach powszechnych i innych sądach oraz w prokuraturze,
  • osoby wchodzące w skład organów, od których orzeczenia można żądać skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego,
  • funkcjonariusze Policji oraz inne osoby zajmujące stanowiska związane ze ściganiem przestępstw i wykroczeń,
  • adwokaci i aplikanci adwokaccy,
  • radcy prawni i aplikanci radcowscy,
  • duchowni,
  • żołnierze w czynnej służbie wojskowej,
  • funkcjonariusze Służby Więziennej,
  • radni gminy, powiatu i województwa.

Nie można być ławnikiem jednocześnie w więcej niż jednym sądzie.

ZGŁASZANIE KANDYDATÓW:

Kandydatów na ławników zgłaszają radom gmin: prezesi właściwych sądów, stowarzyszenia, inne organizacje społeczne i zawodowe, zarejestrowane na podstawie przepisów prawa z wyłączeniem partii politycznych oraz co najmniej pięćdziesięciu obywateli mających czynne prawo wyborcze zamieszkujących stale na terenie gminy dokonującej wyboru.

Zgłaszanie kandydatów na ławników dokonuje się na karcie zgłoszenia.

Kartę zgłoszenia należy wypełnić dużymi drukowanymi literami, czarnym lub niebieskim kolorem.

Wypełnione karty zgłoszenia kandydata na ławnika wraz ze wszystkimi załącznikami przyjmowane będą w godzinach pracy Urzędu tj:

  • poniedziałek, wtorek i czwartek godz. od 7:30 do 15:00
  • środa godz. od 8:00 do 17:00
  • piątek godz. od 7:30 do 14:00

w Biurze Rady Urzędu Gminy Rudnik, ul. Kozielska 1 tel. 32/4106428 wew. 124, a także można przesłać pocztą na adres: Rada Gminy Rudnik ul. Kozielska 1, 47-411 Rudnik

Formularz karty zgłoszeniowej oraz innych wymaganych załączników dostępny jest w Biurze Rady Gminy.

Zgłoszenia kandydatów, które wpłyną po dniu 30 czerwca 2023 roku, a także zgłoszenia, które nie spełnią wymagań formalnych pozostawia się bez dalszego biegu.

Do karty zgłoszenia kandydat ma obowiązek dołączyć dokumenty, które powinny być opatrzone datą nie wcześniejszą niż 30 dni przed dniem zgłoszenia:

  • informację z Krajowego Rejestru Karnego dotyczącą zgłaszanej osoby,
  • oświadczenie kandydata, że nie jest prowadzone przeciwko niemu postępowanie
    o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
  • oświadczenie kandydata, że nie jest lub nie był pozbawiony władzy rodzicielskiej,
    a także, że władza rodzicielska nie została mu ograniczona ani zawieszona,
  • zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, wystawione przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r.
    o podstawowej opiece zdrowotnej (Dz. U. z 2022 r., poz. 2527), stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania funkcji ławnika.
  • dwa zdjęcia, zgodnie z wymogami stosowanymi przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego (podpisane i zabezpieczone w kopercie).

Ponadto do karty zgłoszenia należy dołączyć:

  • aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo odpis lub zaświadczenie potwierdzające wpis do innego właściwego rejestru lub ewidencji  – jeśli kandydata zgłasza stowarzyszenie lub inna organizacja społeczna lub zawodowa, zarejestrowana na podstawie przepisów prawa. Zgodnie z treścią art. 4 ust. 4aa ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1683 ze zm.), dalej „ustawa o KRS”, pobrane samodzielnie wydruki komputerowe informacji o podmiotach wpisanych do Rejestru mają moc zrównaną z mocą odpisu aktualnego z rejestru, wydawanego przez Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego, o których mowa w art. 4 ust. 3 ustawy o KRS, jeżeli posiadają cechy umożliwiające ich weryfikację z danymi zawartymi w Rejestrze.
  • Odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo odpis lub zaświadczenie potwierdzające wpis organizacji społecznej lub zawodowej do właściwego rejestru lub ewidencji powinny mieć datę nie wcześniejszą niż 3 miesiące przed dniem zgłoszenia.
  • imienną listę osób zgłaszających kandydata wraz z podaniem ich numeru PESEL, miejsca stałego zamieszkania i własnoręcznym podpisem każdej z tych osób – gdy zgłoszenia kandydata na ławnika dokonuje grupa pięćdziesięciu obywateli. Osobą uprawnioną do składania wyjaśnień w sprawie zgłoszenia kandydata jest osoba, której nazwisko zostało umieszczone jako pierwsze na liście.

Koszty  związane z uzyskaniem dokumentów stanowiących załączniki do karty zgłoszenia kandydata na ławnika:

Opłaty za badanie lekarskie i za wystawienie zaświadczenia lekarskiego oraz koszty zdjęć kandydata – ponosi kandydat na ławnika.

Pozostałe koszty związane z wydaniem informacji z Krajowego Rejestru Karnego, wydaniem aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego albo odpisy lub zaświadczenia z innego rejestru lub ewidencji ponosi Skarb Państwa.

LII sesja Rady Gminy Rudnik

Zwołuje się LII sesję Rady Gminy Rudnik na dzień 30 maja 2023r. na godz. 15.00 w sali narad Urzędu Gminy w Rudniku z następującym porządkiem obrad:

  1. Otwarcie LII sesji, stwierdzenie prawomocności obrad.

  2. Przyjęcie porządku obrad.

  3. Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji Rady Gminy.

  4. Sprawozdania z działalności Komisji stałych.

  5. Informacja Wójta z działalności między sesjami.

  6. Przyjęcie uchwał w sprawie:

  1. zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Lecznictwa Ambulatoryjnego z siedzibą w Rudniku za 2022 rok;

  2. wyrażenia zgody na ustanowienie służebności przesyłu na rzecz TAURON DYSTRYBUCJA S.A.;

  3. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Rudnik;

  4. zmiany w budżecie gminy na rok 2023;

  5. udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Raciborskiemu.

  1. Interpelacje i zapytania radnych, wolne wnioski i informacje.

  2. Zakończenie obrad.

Dyżur wakacyjny dla przedszkoli Gminy Rudnik

Drodzy Rodzice,

rozpoczyna się rekrutacja dzieci na okres wakacyjny.

Dyżur wakacyjny dla przedszkoli Gminy Rudnik trwać będzie od 3 lipca do 1 września 2023r.

W związku z tym pragniemy Państwu przedstawić najważniejsze informacje dotyczące rekrutacji oraz dyżuru:

  1. Miejscem sprawowania dyżuru będzie:

– Przedszkole w Rudniku w dniach 3 lipca – 22 sierpnia 2023 r.

– Przedszkole w Gamowie w dniach 23 sierpnia – 1 września 2023 r.

  1. Na dyżur wakacyjny przyjmowane będą dzieci już uczęszczające do przedszkoli prowadzonych przez Gminę Rudnik w bieżącym roku szkolnym.
  2. Na dyżur przyjmowane będą w pierwszej kolejności dzieci, dla których rodzice nie mają możliwości zapewnienia w tym okresie opieki, zwłaszcza:

– dzieci, których obydwoje rodzice pracują zawodowo i w okresie trwania dyżuru żaden z nich nie może skorzystać z urlopu wypoczynkowego

– dzieci rodziców pracujących we własnym gospodarstwie rolnym.

  1. W okresie dyżuru przedszkole będzie czynne w godzinach od 6.45 do 15.45.
  2. Z dyżuru wakacyjnego mogą korzystać jedynie dzieci, których obydwoje rodzice pracują i w tym czasie żaden z nich nie korzysta z urlopu wypoczynkowego. Wraz z wnioskiem o przyjęcie dziecka na dyżur wakacyjny należy złożyć stosowne oświadczenie o niekorzystaniu z urlopu wypoczynkowego w okresie trwania dyżuru wakacyjnego – przez oboje rodziców lub rodzica samotnie wychowującego dziecko.
  3. Na czas dyżuru wakacyjnego obowiązywać będzie stawka żywieniowa: w dniach 3.07.– 26.07.2023r. stawka żywieniowa Przedszkola w Grzegorzowicach, w dniach 27.07.- 22.08.2023r. – stawka żywieniowa Przedszkola w Rudniku, w dniach 23.08.– 01.09.2023. – stawka żywieniowa Przedszkola w Gamowie.

Wypełniony wniosek wraz z obowiązkowymi załącznikami należy złożyć w swoim przedszkolu w okresie do 13.06.2023r.

Lista dzieci zakwalifikowanych do przyjęcia na dyżur wakacyjny podana zostanie do publicznej wiadomości do dnia 23.06.2023r.

Szczegółowe informacje znajdą Państwo w Zarządzeniu Wójta Gminy Rudnik.

Weronika Żymełka, dyrektor ZSP w Rudniku

Dokumenty do pobrania:

https://zsp-rudnik.pl/wyda…/1218/view/dyzur-wakacyjny.html

Umowa podpisana. Ruszą prace związane z modernizacją dróg gminnych.

Na początku miesiąca w Urzędzie Gminy została podpisana umowa z wykonawcą robót w ramach zadania „Budowa lub modernizacja dróg na terenie Gminy Rudnik”. Gmina Rudnik na tę inwestycję pozyskała 1,9 miliona złotych dotacji z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji StrategicznychDo połowy 2024 roku wyremontowanych i przebudowanych zostanie 16 ulic (w części lub całości odcinków – tabela poniżej).

lp.

droga remontowana

kategoria drogi

długość w metrach

1

ul. Żabnik w Grzegorzowicach, działka nr 655

gminna publiczna

610

2

ul. Sławikowska w Lasakach, działka nr 131/1, 337

gminna publiczna

360

3

ul. Gacki w Grzegorzowicach, działka nr 161/2

droga wewnętrzna

290

4

ul. Słowackiego w Modzurowie, działka nr 51/2

publiczna (Skarb Państwa)

160

5

ul. Kurzydyma w Gamowie, działka nr 750

droga wewnętrzna

170

6

ul. Mickiewicza w Gamowie, działka nr 946

droga wewnętrzna

235

7

ul. Jodłowa w Rudniku, działka nr 58/46

gminna publiczna

350

8

ul. Grabowa w Rudniku, działka nr 58/46

gminna publiczna

110

9

ul. Bukowa w Rudniku, działka nr 58/123

gminna publiczna

250

10

ul. Stawowa w Rudniku, działka nr 573

droga wewnętrzna

180

11

ul. Leszczynowa w Rudniku, działka nr 58/124

gminna publiczna

266

12

ul. Klonowa w Rudniku, działka nr 58/71

gminna publiczna

185

13

ul. Pawłowska w Rudniku, działka nr 42, 498

droga wewnętrzna

170

14

ul. Wiatrakowa w Gamowie, działka nr 32/1, 395

droga wewnętrzna

190

15

sięgacz ul. Górnej w Brzeźnicy, działka nr 315/4

droga wewnętrzna

85

16

ul. Górna w Brzeźnicy – Dz.: 645/2, 315/4 i 309

gminna publiczna

407

Wykonawcą robót budowlanych jest Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Sp. z o.o., z siedzibą przy ul. Adamczyka 12, 47-400 Racibórz.

Zadanie zostanie zrealizowane w etapach wg ustalanego obecnie harmonogramu i rozpocznie się w czerwcu br. Prace potrwają do połowy roku 2024.

Wartość Inwestycji (w PLN) po przetargu wynosi: 1 887 153,26 zł.

Procentowy udział własny Wnioskodawcy w realizacji inwestycji: 5,00 %.

 

INFORMACJA O WYDANIU ROZPORZĄDZENIA WOJEWODY ŚLĄSKIEGO W SPRAWIE PANUJĄCEJ W POWIECIE RACIBORSKIM PTASIEJ GRYPY

W dniu 19 maja 2023 r. w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego zostało opublikowane rozporządzenie Wojewody Śląskiego z dnia 18 maja 2023r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) na terenie powiatów raciborskiego, rybnickiego, wodzisławskiego oraz miasta Rybnik (Dz. Urz. Woj. Śl. z 2023 r. poz.4368). W załączeniu ww. rozporządzenie.

ROZPORZĄDZENIE DO POBRANIA

Komisja rewizyjna

Zawiadamiam, że w dniu 25 maja 2023r. o godz. 15.00 w sali posiedzeń w Urzędzie Gminy w Rudniku odbędzie się posiedzenie Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Rudnik.

Tematem posiedzenia:

  1. Analiza wykonania budżetu i sprawozdania finansowego na 2022r.

  2. Opracowanie wniosku o udzielenie absolutorium.

Komisja komunalna

Zawiadamiam, że w dniu 24 maja 2023r. o godz. 15.00 w sali posiedzeń w Urzędzie Gminy w Rudniku odbędzie się posiedzenie Komisji związków i porozumień komunalnych, mienia komunalnego i działalności gospodarczej, rolnictwa i ochrony środowiska.

Tematy posiedzenia:

  1. Stopień realizacji OZE na terenie gminy Rudnik.
  2. Sprawy bieżące.

Komisja oświatowa

Zawiadamiam, że w dniu 23 maja 2023r. o godz. 15.00 w sali posiedzeń w Urzędzie Gminy w Rudniku odbędzie się posiedzenie Komisji zdrowia, oświaty, kultury, opieki społecznej, prawa i porządku publicznego oraz ochrony przeciwpożarowej.

Tematy posiedzenia:

1. Stan bezpieczeństwa i porządku publicznego – zarządzanie kryzysowe.

2. Działalność UKS.

3. Sprawy bieżące.

 

MOBILNY SUBREGION – ankieta dotycząca Planu zrównoważonej mobilności miejskiej Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego

Subregion Zachodni Województwa Śląskiego informuje, że w dniu 19 maja 2023 r. o 23:59 zakończy zbieranie odpowiedzi w ankiecie dotyczącej Planu zrównoważonej mobilności miejskiej Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego. Zachęcamy zatem mieszkańców do wypełnienia ankiety.

ANKIETA – KLIKNIJ TUTAJ

 

Scalanie gruntów na terenie Gminy Rudnik w miejscowościach Rudnik, Strzybnik i Szonowice.

Gmina Rudnik informuje, że Starostwo Powiatowe w Raciborzu planuje w najbliższym czasie złożyć wniosek o dofinansowanie scalania gruntów na terenie gminy Rudnik w miejscowościach Rudnik, Strzybnik i Szonowice.

W związku z powyższym zachęcamy mieszkańców gminy oraz wszystkie zainteresowane osoby, będące właścicielami gruntów na terenie miejscowości Rudnik, Strzybnik i Szonowice do składania wniosków dot. scalenia gruntów do Starosty Raciborski za pośrednictwem Wójta Gminy Rudnik. Wnioski można składać w terminie do dnia 22 maja 2023r. w pokoju nr 7 na parterze w godz. pracy urzędu. Wnioski mogą składać wszyscy właściciele/ współwłaściciele gruntów, niezależnie od tego czy są właścicielami gruntów rolnych czy budowlanych oraz niezależnie od powierzchni posiadanego gruntu. W przypadku współwłasności gruntu wnioski muszą zostać podpisane przez wszystkich współwłaścicieli nieruchomości. Prosimy o składanie wniosków dla każdego obrębu/ miejscowości oddzielnie. Druk wniosku udostępniono poniżej.

Wstępne informacje na temat projektu w ramach, którego planowane jest złożenie wniosku o dofinansowanie:

Dofinansowanie będzie dostępne w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2023-2027. Scalanie gruntów polegać ma na wydzielaniu nowych działek ewidencyjnych, o innym ukształtowaniu w stosunku do pierwotnych, w celu doprowadzenia do zmniejszenia ilości małych, rozproszonych działek składających się na gospodarstwa oraz do powiększenia ich średniej wielkości. W ramach projektu scalania przeprowadza się również prace w zakresie zagospodarowania poscaleniowego terenu, które obejmują w szczególności stworzenie funkcjonalnej sieci dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych oraz wykonanie zadań wpływających na regulację stosunków wodnych na obszarze objętym scaleniem.


Przeprowadzenie procesów scalenia ułatwiać ma prowadzenie produkcji rolnej i ograniczać koszty ponoszone w gospodarstwach, a także otwierać drogę do wprowadzenia nowoczesnych technologii. Pomagać ma w racjonalnym wykorzystaniu zasobów ziemi uprawnej poprzez dostosowanie rozłogu gruntów i istniejącej infrastruktury do potrzeb gospodarstw. Działanie służyć ma realizacji poprawy wyników gospodarczych wszystkich gospodarstw oraz ułatwianie restrukturyzacji i modernizacji gospodarstw, szczególnie z myślą o zwiększeniu uczestnictwa w rynku i zorientowania na rynek, a także zróżnicowania produkcji rolnej.

Beneficjent działania scalanie gruntów:
Starosta

Szczegółowe informacje na temat projektu dostępne są pod linkiem:

https://www.gov.pl/web/rolnictwo/plan-strategiczny-dla-wspolnej-polityki-rolnej-na-lata-2023-27

https://www.gov.pl/web/rolnictwo/wsparcie-rolnictwa

Druk wniosku do pobrania: pobierz

 

Jubileusz 95 rocznicy urodzin Pani Marii Joszko z Gamowa

Jubilatka urodziła się 9 maja 1928 roku w Gamowie. Miała trzech braci. Rodzice Pani Marii prowadzili gospodarstwo rolne. W roku 1957 wyszła za mąż i razem z mężem prowadziła gospodarstwo rolne oraz zajmowała się prowadzeniem domu i wychowaniem dzieci. Urodziła jednego syna i trzy córki, doczekała sześciu wnuków i dwóch prawnuków.

Życzenia dostojnej Jubilatce złożył Wójt Gminy Rudnik Piotr Rybka oraz Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego Sabina Zięć.

Pani Marii składamy bukiet wspaniałych życzeń, dużo szczęścia, radości z każdego dnia oraz zdrowia i wszelkiej pomyślności na dalsze lata.

SONY DSC

Projekt OZE – ważny komunikat dla mieszkańców biorących udział w gminnym projekcie

W związku z napływającymi informacjami, o otrzymywaniu przez uczestników gminnego projektu dofinansowania instalacji fotowoltaicznych pism od zakładu energetycznego: Tauron Sprzedaż Sp. z o.o. dotyczących przesłania aneksów do umów zmieniających dotychczasowe zasady rozliczenia energii elektrycznej na system wprowadzony nowelizacją ustawy tj. netbilling, informujemy, iż:

KAŻDY KTO OTRZYMAŁ W/W PISMO, CHCĄC UTRZYMAĆ STARY SYSTEM ROZLICZEŃ, POWINIEN NIEZWŁOCZNIE SKONTAKTOWAĆ SIE Z BIUREM OBSŁUGI KLIENTA TAURON, CELEM POINFORMOWANIA O ZAWARCIU UMOWY NA MONTAŻ INSTALACJI FOTOWOLTAICZNEJ Z JEDNOSTKĄ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO PRZED 31.03.2022 r

W ŻADNYM WYPADKU NIE NALEŻY:

– podpisywać Aneksów do Umowy Sprzedaży Energii Elektrycznej dot. modelu rozliczeń netbiling (wzór poniżej dot. rozliczenia netbiling – rozliczenie na nowych zasadach).

 
 
 
Urząd Gminy w Rudniku

WÓJT GMINY RUDNIK OGŁASZA KONKURS NA STANOWISKO KIEROWNIKA SAMODZIELNEGO PUBLICZNEGO ZAKŁADU LECZNICTWA AMBULATORYJNEGO W RUDNIKU

Wszystkie informacje wraz z załącznikami znajdują się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Rudniku – link poniżej:

https://bip.gmina-rudnik.pl/aktualnosci-ogolne/ogloszenie-o-konkursie-na-stanowisko-kierownika-samodzielnego-publicznego-zakladu-lecznictwa-ambulatoryjnego-w-rudniku/?edit_mode=true

Informacja dla beneficjentów programu „Odnawialne źródła energii dla mieszkańców Gminy Krzanowice i Gminy Rudnik”

W związku z przesyłaniem przez Tauron mieszkańcom Gminy Rudnik, uczestniczącym w projekcie Odnawialne źródła energii dla mieszkańców Gminy Krzanowice i Gminy Rudnikprojektów umów/ aneksów na dostarczanie energii w oparciu o nowe zasady rozliczeniowe tj. net – billing, zwracamy uwagę na podejmowanie interwencji u dostawcy energii, szczegółowe zapoznanie się  z korespondencją.

Przypominamy, że projekty parasolowe dofinansowane ze środków regionalnych programów operacyjnych uzyskały prawo przyłączenia instalacji fotowoltaicznych na starych zasadach tzw. system opustów net-metering obowiązujących do dnia zmiany przepisów rozliczeniowych tj. do dnia 31 marca 2022r.

 

Wszelkich informacji można uzyskać bezpośrednio u dostawcy energii.

Harmonogram szczepień psów przeciw wściekliźnie w Gminie Rudnik – dodatkowe terminy

  • 04.05.2023  /CZWARTEK/ JASTRZĘBIE, OBOK POSESJI, UL. RACIBORSKA 10 GODZ. 16:00 – 16: 40
  • 04.05.2023  /CZWARTEK/ MODZURÓW OBOK SHR GODZ. 17:00- 17:30
  • 05.05.2023  /PIĄTEK/ PONIĘCICE OBOK POSESJI UL. ŁAKOWA 18 GODZ. 16:00 – 16:30
  • 05.05.2023  /PIĄTEK/ PONIĘCICE OBOK  RSP GODZ. 16:30- 16:45
  • 05.05.2023  /PIĄTEK/ SZONOWICE OBOK PGR 17:00-17:45
  • 05.05.2023  /PIĄTEK/ CZERWIĘCICE OBOK POSESJI UL. GŁÓWNA 8 18:00-18:30

 

Nakaz utrzymywania drobiu lub innych ptaków w odosobnieniu

W związku z ujawnieniem grypy ptaków wydane zostało przez Wojewodę Śląskiego Rozporządzenie z dnia 25 kwietnia 2023r. (Dz. Urz. Woj. Śl. z 2023r. poz. 3496) w sprawie zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) na terenie powiatów raciborskiego, rybnickiego, wodzisławskiego oraz miasta Rybnik, w którym wprowadzono m.in. nakaz utrzymywania drobiu lub innych ptaków w odosobnieniu, w kurnikach lub innych zamkniętych obiektach budowlanych lub innym miejscu w gospodarstwie w sposób:

  • uniemożliwiający kontakt z drobiem lub innymi ptakami utrzymywanymi w innych gospodarstwach
  • ograniczający ich kontakt z dzikimi ptakami

Ponadto prosimy o niezwłoczne informowanie powiatowego lekarza weterynarii lub tutejszy urząd o zwiększonej zachorowalności lub śmiertelności lub znacznym obniżeniu produkcyjności zwierząt utrzymywanych w gospodarstwie.

Powiatowy Lekarz Weterynarii w Raciborzu

ul. Katarzyny 6, 47-400 Racibórz

tel: 32 415 49 03, telefon alarmowy: 694 446 902

Urząd Gminy Rudnik

tel. 32 410 6428 

Pełna treść komunikatu dostępna jest w dołączonym pliku.

Rozporządzenie Wojewody Śląskiego z dnia 25 kwietnia 2023 r.

Komunikat Sołtysa wsi Rudnik

Sołtys wsi Rudnik informuje, że w dniach:

  • 06.05.2023 r. (sobota) w godz. 11:00 – 13:00
  • 08.05.2023 r. (poniedziałek) w godz. 17:00 –  19:00
  • 09.05.2023 r. (wtorek) w godz. 17:00 –  19:00
    będzie przyjmował wpłaty z tytułu podatków od nieruchomości i rolny oraz  spółki wodnej w Świetlicy Wiejskiej w Rudniku przy ul. Mickiewicza 2.

 

Osoby pragnące dokonać wpłat serdecznie zapraszam.

 

                                                                                                                     Sołtys wsi Rudnik
                                                                                     Bolesław Tyborski

 

Grypa ptaków w powiecie raciborskim

Powiatowy Lekarz Weterynarii w Raciborzu informuje o stwierdzeniu wysoce zjadliwej grypy ptaków u dzikiego ptactwa (mewa śmieszka).

Państwowy Instytut Weterynaryjny- Państwowy Instytut Badawczy w Puławach w dniu 24.04.2023r. zidentyfikował wirus grypy ptaków H5N1 w próbach pobranych od padłych ptaków pochodzących z dwóch lokalizacji: Rezerwat Łężczok (gm. Nędza) oraz Polder Buków – Stary Roszków (gm. Krzyżanowice).

Ze względu na skalę zjawiska (masowe upadki mewy śmieszki) strefą objętą zakażeniem grypą ptaków zostanie najprawdopodobniej objęty cały teren powiatu raciborskiego.
Szczegółowe informacje zawarte zostaną w Rozporządzeniu Wojewody Śląskiego.

Poza oznakowaniem dróg wjazdowych do strefy objętej zakażeniem grypą ptaków wynikającym z przepisów prawa, planowane jest dodatkowe oznakowanie tablicami informacyjnymi miejsc odwiedzanych przez turystów pieszych i rowerzystów oraz wędkarzy.

Należy unikać odwiedzania miejsc w których bytuje ptactwo (głównie wodne) oraz bezwzględnie przestrzegać zakazu dotykania padłych ptaków.
Padłe ptaki będą na bieżąco sprzątane przez upoważnione podmioty i przekazywane do specjalistycznych zakładów utylizacyjnych. Drób przydomowy należy utrzymywać w zamkniętych pomieszczeniach oraz stosować zasady bioasekuracji zarówno na fermach jak i w chowie przydomowym drobiu.

Wszystkie przypadki zwiększonych upadków zarówno ptaków domowych jak i dzikich w innych niż w/w lokalizacjach należy zgłaszać do Powiatowego Lekarza Weterynarii w Raciborzu lub do Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego przy Starostwie Powiatowym w Raciborzu, Prezydentów, Burmistrzów, Wójtów oraz terenowych lekarzy weterynarii.

Powiatowy Lekarz Weterynarii w Raciborzu ul. Katarzyny 6, 47-400 Racibórz,
Tel. 32/415 49 03; telefon alarmowy: 694 446 902

Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego
ul. Reymonta 8b, 47-400 Racibórz tel. 32/412 06 02; telefon alarmowy: 604-284-392


Aktualnie trwają prace Powiatowego Zespołu Kryzysowego przy Powiatowym Lekarzu Weterynarii w Raciborzu, wszelkie istotne informacje będą zamieszczane na stronie internetowej

http://www.piw-raciborz.pl/

Modernizacja drogi dojazdowej w Strzybniku

Na przełomie roku 2022 / 2023 wykonano modernizację części drogi gminnej dojazdowej w Strzybniku – ulicy Słonecznej. Pierwszy etap modernizacji objął odcinek od zjazdu do OSP Strzybnik na długości 75,00 m.b. w kierunku drogi powiatowej (ulicy Długiej). Modernizacja drogi polegała na  zdjęciu starych płyt betonowych i wykonaniu nowego utwardzenia z kostki betonowej na wcześniej wykonanej nowej podbudowie. Ponadto wykonano roboty towarzyszące typu: skarpowanie, wykonanie zatok drogowych oraz montaż nowego odwodnienia liniowego.
Całkowity koszt poniesiony na zadanie to: 84 211,76 zł w tym 25 694,82 zł płatne z środków budżetu Gminy Rudnik zaś 58 516,94 zł płatne ze środków Funduszu Sołeckiego miejscowości Strzybnik.

 

Nowy sprzęt z Ministerstwa Sprawiedliwości dla trzech jednostek OSP z Gminy Rudnik

Hełmy strażackie, ubrania bojowe, kamera termowizyjna, pachołki ostrzegawcze, węże tłoczne oraz pas strażacki bojowy to m. in. taki sprzęt trafił do jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej z Rudnika, Modzurowa i Strzybnika w ramach środków Funduszu Sprawiedliwości, którego Dysponentem jest Minister Sprawiedliwości.

Przekazanie wyposażenia o wartości blisko 31 tys. zł odbyło się z rąk Wiceministra Sprawiedliwości Michała Wosia i Wójta Gminy Piotra Rybki w Urzędzie Gminy Rudnik.

Dziękując za otrzymaną pomoc Wójt Gminy Piotr Rybka zauważył, iż jest to duże wsparcie dla naszych jednostek; usprawni pracę strażaków ochotników oraz poprawi ich bezpieczeństwo w trakcie niesienia pomocy poszkodowanym. Dobre wyposażenie strażaków ochotników wpływa na bezpieczeństwo wszystkich mieszkańców.

 

KOSZTY INSTALACJI OZE – wysokość kwot wkładu własnego mieszkańca biorącego udział w projekcie gminnego OZE pn.”Odnawialne źródła energii dla mieszkańców Gminy Rudnik”.

Gmina Rudnik przedstawia koszty mieszkańców za montaż instalacji odnawialnych źródeł energii. Tabele zawierają koszty wkłady własnego mieszkańca t.j.: 15 % kosztów kwalifikowalnych wraz z podatkiem VAT od całej inwestycji, koszt dokumentacji wykonawczej oraz koszty inspektora nadzoru inwestorskiego, a także koszty ubezpieczenia instalacji w pierwszym roku trwałości projektu.

Ponadto informujemy, że w niektórych przypadkach mogą wystąpić koszty dodatkowe – koszty niekwalifikowalne, które mieszkaniec będzie musiał ponieść dodatkowo.

Ubezpieczenie będzie płatne co roku przez cały okres trwałości projektu na wezwanie gminy. Podane kwoty podane są w złotych polskich (PLN).

Zestawienie wkładu własnego w zależności od rodzaju i mocy instalacji – pliki do pobrania:

POZOSTAŁY WOLNE MIEJSCA NA INSTALACJĘ SOLARNĄ I POMPY CIEPŁA DO CIEPŁEJ WODY UŻYTKOWEJ

Wójt Gminy Rudnik zachęca do składania wniosków w ramach trwającego naboru uzupełniającego w ramach projektu pn. „Odnawialne źródła energii” dla mieszkańców Gminy Rudnik na instalacje solarne i pompy ciepła do ciepłej wody użytkowej.

Poniżej można pobrać: regulamin, wniosek i oświadczenia.

 

Informacja dla mieszkańców w sprawie rudnickich ośrodków zdrowia.

Szanowni Mieszkańcy naszej gminy,

 

Jednym z bardzo istotnych zadań jakie realizuje lokalny samorząd wobec swoich mieszkańców to bezpłatny dostęp do podstawowej opieki medycznej. Na terenie naszej gminy posiadamy 3 ośrodki zdrowia: w Rudniku, Łubowicach i Szonowicach, które działają w ramach Samodzielnego Publicznego Zakładu Lecznictwa Ambulatoryjnego.

Po otrzymaniu informacji o zmianach kadrowych (przejście na emeryturę 3 osób, w tym dyrektora zakładu, zmniejszenie godzin pracy jednego z lekarzy, średnia wieku zatrudnionych pracowników), trudnościami związanymi z pozyskaniem nowych lekarzy do pracy w ośrodkach oraz trudności finansowych w związku ze wzrostem cen energii, usług i płac, a także obecnej sytuacji związanej z obowiązkiem zapłacenia kary finansowej na rzecz NFZ po przeprowadzeniu kontroli w SPZLA, Urząd Gminy w Rudniku podjął działania mające na celu zachowanie ciągłości realizacji podstawowej opieki medycznej na rzecz mieszkańców. W tym celu w ostatnich tygodniach poprzedniego roku zwołano Radę Społeczną działającą przy SPZLA, odbyły się spotkania konsultacyjne z radnymi. Działalność i sytuacja SPZLA była głównym tematem ubiegłotygodniowego posiedzenia Komisji zdrowia, oświaty, kultury, opieki społecznej, prawa i porządku publicznego oraz ochrony przeciwpożarowej, podczas której dyrektor SPZLA Pan Dr Marek Duda omówił sprawozdania z działalności ośrodków, a także przedstawił obecną sytuację i problemy z jakimi w nadchodzącym czasie trzeba będzie stawiać czoła. Ogromnym problemem, z którym borykają się nie tylko nasze ośrodki, ale wszystkie Ośrodki Zdrowia w naszym powiecie i większość w kraju, to ogromne trudności w pozyskaniu młodej i doświadczonej kadry lekarskiej do pracy w POZ, zwłaszcza na terenie gmin wiejskich. Wzrost kosztów energii, usług i płac powoduje znaczne zmniejszenie zysku z działalności leczniczej zakładu, a dodatkowe obciążenie zobowiązaniami (kara NFZ) w znaczny sposób wpływa na bilans finansowy. Niskie zyski powodują, iż zainteresowanie potencjalnych kandydatów na stanowiska lekarskie stają się finansowo nieatrakcyjne

W obliczu powyższych problemów i zagrożeń, priorytetem dla Urzędu Gminy jest szukanie rozwiązania gwarantującego zachowanie ciągłości i jakości świadczonych usług zdrowotnych dla swoich mieszkańców. Jednym z takich rozwiązań jest przekształcenie publicznego zakładu w niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, gdzie podmiot prywatny odpowiedzialny będzie za realizowanie w imieniu gminy nieodpłatnej podstawowej opieki zdrowotnej, zabezpieczenie kadry lekarskiej i pielęgniarskiej, zawieranie kontraktu z NFZ-tem na świadczenia zdrowotne oraz będzie odpowiedzialny za zabezpieczenie finansowe jednostki. Udzielane przez NZOZ świadczenia zdrowotne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej w ramach kontraktu są dla mieszkańców bezpłatne, ponadto podmiot prywatny w celu podniesienia swojej atrakcyjności planuje prowadzić tzw.” Opiekę koordynowaną w POZ”, w ramach której mieszkańcy/pacjenci będą mieli zapewniony dostęp do lekarzy specjalistów: kardiologa, pulmonologa w miejscowych ośrodkach zdrowia.

W najbliższym czasie wspólnie z Radą Społeczną SPZLA oraz Radą Gminy po dokonaniu analizy wszystkich danych, propozycji, podjęta zostanie decyzja o wybraniu kierunku działania, które zagwarantuje ciągłość świadczenia podstawowej opieki zdrowotnej mieszkańcom na kolejne lata.

Pragnę podkreślić, iż niezależnie od sytuacji czy rudnickie ośrodki pozostaną w obecnym kształcie, czy też ulegną przekształceniu, obecni lekarze oraz personel pielęgniarski mają możliwość pozostania na swoich stanowiskach pracy, tak by zapewnić płynność działalności w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych. Dodatkowo podmiot prywatny posiada możliwość rozszerzenia oferty o nowych specjalistów w zależności od lokalnych potrzeb i możliwości kontraktowania przez NFZ usług specjalistycznych.

Celem zdementowania wszelkich niedomówień, przekłamań i nadinterpretacji jakie nie raz krążą w opinii publicznej, żaden z budynków SPZLA nie zostanie sprzedany. Ponadto sprzedaż byłaby z punktu interesu gminy nielogiczna i finansowo sprzeczna, gdyż przeprowadzone w ostatnich latach termomodernizacje i projekty OZE posiadają przez okres 5 lat tzw. „trwałość projektu” i przy sprzedaży takiego budynku, gmina byłaby zmuszona zgodnie z regulaminem dofinansowanie proporcjonalnie zwrócić.

Wraz z pracownikami urzędu, Radą Społeczną SPZLA oraz Radą Gminy Rudnik staramy się, aby wszystkie działania w tematyce rudnickich ośrodków zdrowia prowadzone były w duchu otwartości i szczerego szukania optymalnego i stabilnego rozwiązania będącego akceptowalną alternatywą dla mieszkańców i osób korzystających z podstawowej opieki zdrowotnej w gminie Rudnik wobec działającego dziś w formie zakładu w formie publicznej.

 

Z wyrazami szacunku

Piotr Rybka

Wójt Gminy Rudnik

 

 

 

Ogłoszenie Wójta Gminy Rudnik o naborze wstępnych wniosków do dofinansowania z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków

W związku z ogłoszeniem o naborze wniosków o dofinansowanie w ramach Rządowego Programu
Odbudowy Zabytków Gmina Rudnik ogłasza nabór wniosków do zgłoszenia do dofinansowania w formie dotacji z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.


więcej szczegółów znaleźć można na stronie BIP Urzędu Gminy w Rudniku – kliknij tutaj 

RUSZA NABÓR WNIOSKÓW O UDZIELENIE DOTACJI DO WYMIANY ŹRÓDŁA CIEPŁA W TERMINIE OD 15.02.2023 R. DO 15.03.2023 R.

Wójt Gminy Rudnik ogłasza nabór wniosków o udzielenie dotacji z budżetu Gminy Rudnik na dofinansowanie do wymiany źródeł ciepła w celu ograniczenia niskiej emisji zgodnie z przyjętą Uchwałą nr XII/101/2019 Rady Gminy Rudnik z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu udzielenia dotacji na realizację przedsięwzięć służących ochronie powietrza na terenie Gminy Rudnik w ramach „Programu Ograniczenia Niskiej Emisji na terenie Gminy Rudnik”, z późniejszymi zmianami (aktualizacje Uchwał do pobrania pod niniejszym ogłoszeniem).
Realizacja zadania objętego dofinansowaniem dotyczy wyłącznie nieruchomości, które położone są w granicach administracyjnych Gminy Rudnik.

 

Wnioskodawcami mogą być: właściciele, współwłaściciele lub osoby posiadające inny tytuł prawny do budynku/lokalu mieszkalnego położonego na terenie Gminy Rudnik. W przypadku współwłasności lub lokali mieszkalnych w budynkach mieszkalnych wymagana jest również zgoda odpowiednio wszystkich współwłaścicieli lub administratora budynku mieszkalnego na realizację zadania (Załącznik nr 3 do Regulaminu).

 

Dotacja udzielana jest na wymianę starych kotłów grzewczych na nowe ekologiczne źródło ciepła takie jak:

–  kocioł na paliwo stałe, spełniające określone wymagania jakościowe zgodne z normą PN-EN 303-5:2012 (5 klasy),

– kocioł na biomasę (np. pellet), spełniające określone wymagania jakościowe zgodne z normą PN-EN 303-5:2012 (5 klasy),

– kocioł gazowy kondensacyjny lub pulsacyjny,

– kocioł olejowy kondensacyjny,

– kocioł elektryczny indukcyjny,

– pompa ciepła.

Dotacja udzielona zostanie w wysokości do 60 % kosztów kwalifikowanych realizowanego zadania, lecz nie więcej niż 3.000,00 zł na jeden budynek/lokal mieszkalny.

 

Wnioski można składać w Urzędzie Gminy Rudnik, ul. Kozielska 1, 47-411 Rudnik w godzinach pracy urzędu, w formie elektronicznej przez e- PUAP, lub przesłać pocztą w terminie od 15.02.2023 r. do 15.03.2023 r.

Do wniosku należy dołączyć:

1) Oświadczenie – Załącznik nr 2 do Regulaminu;

2) Wstępną opinię kominiarską (w przypadku urządzeń grzewczych, gdzie emitorem spalin jest komin);

3) Dokumentację fotograficzną: co najmniej 1 zdjęcie (w formie papierowej) likwidowanego źródła ciepła;

4) Zgoda na realizację zadania (o ile jest wymagana) – Załącznik nr 3 do Regulaminu.

 

Prosimy o zapoznanie się z Regulaminem udzielenia dotacji (Regulamin stanowi załącznik do Uchwały) dostępnym poniżej oraz na stronie internetowej urzędu www.gmina-rudnik.pl w zakładce:Gminne dofinansowanie do wymiany źródła ciepła”.

Uwaga!

  • Wnioski złożone przed bądź po wyznaczonym terminie – zostaną odrzucone.
  • Wymiana starego pieca może odbyć się dopiero po zawarciu umowy z Gminą Rudnik.

Pliki do pobrania:

  1. Wniosek

  2. Oświadczenie – załącznik nr 2 do Regulaminy

  3. Zgoda właściciela/współwłaściciela na realizację zadania – załącznik nr 3 do Regulaminu

  4. Zawiadomienie o zakończeniu zadania

  5. Protokół odbioru końcowego

Akty prawne:

 

Wójt Gminy Rudnik                         

/-/ Piotr Rybka                              

KRUS przypomina – 31 maja 2023 upływa termin złożenia oświadczenia o kwocie granicznej

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przypomina o zbliżającym się terminie na złożenie zaświadczenia lub oświadczenia dotyczącego rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2022 r. od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Szczegóły poniżej 

Komunikat KRUS złożenie oświadczenia dot. rocznej kwoty granicznej podatku dochodowego od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej 2022

Pomoc w sektorze zbóż i nasion oleistych – 1 czerwca rusza nabór wniosków

Od 1 czerwca do 14 lipca 2023 r. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie prowadziła nabór wniosków od rolników działających w sektorze zbóż i nasion oleistych, którzy ponieśli straty gospodarcze spowodowane przywozem ziarna z Ukrainy. 

Pomoc można otrzymać do następujących gatunków: kukurydza, żyto, jęczmień, owies, pszenżyto, mieszanki zbożowe, rzepak lub rzepik.

Wniosek można złożyć wyłącznie elektronicznie poprzez Platformę Usług Elektronicznych ARiMR.

Do pobrania

Pomoc w sektorze zbóż i nasion oleistych_zapowiedź naboru

Skip to content