Wprowadzono zmiany w Programie „Czyste Powietrze”

  • Zmiany dotyczące pomp ciepła, kotłów zgazowujących drewno o podwyższonym standardzie oraz kotłów na pellet drzewny o podwyższonym standardzie, dofinansowywanych w ramach Programu.

Kosztem kwalifikowanym w ramach Programu mogą być wyłącznie pompy ciepła, kotły zgazowujące drewno o podwyższonym standardzie oraz kotły na pellet drzewny o podwyższonym standardzie wpisane na listę zielonych urządzeń i materiałów (ZUM), która jest dostępna na stronie internetowej lista-zum.ios.edu.pl.

Ww. warunek obowiązuje dla umów o dofinansowanie zawartych na podstawie wniosków o dofinansowanie składanych od 22.04.2024 r., w ramach których są przedstawiane do rozliczenia faktury/równoważne dokumenty księgowe dotyczące zakupu lub montażu ww. urządzeń wystawione od dnia 14.06.2024 r.

Finansowane w ramach wyżej wymienionych umów pompy ciepła, kotły zgazowujące drewno
o podwyższonym standardzie oraz kotły na pellet drzewny o podwyższonym standardzie nie znajdujące się na liście ZUM mogą być kosztem kwalifikowanym tylko w przypadku, w którym wszystkie faktury (lub równoważne dokumenty księgowe) dotyczące zakupu lub montażu urządzenia będą wystawione do końca okresu przejściowego tj. do dnia 13.06.2024 r.

  • Wprowadzenie ograniczenia możliwości wnioskowania w ramach Części 3) Programu (najwyższy poziom dofinansowania).

Zgodnie z wprowadzoną zmianą, Beneficjent, który skorzysta z dofinansowania w ramach Części 3) Programu na dany budynek/lokal mieszkalny na podstawie wniosku o dofinansowanie złożonego od 22.04.2024 r. (tj. zawarł umowę dotacji i nie została ona rozwiązana lub zmieniona na umowę dotacji w ramach Części 1) Programu)., będzie mógł wnioskować o dofinansowanie na kolejne budynki/lokale mieszkalne, po zakończeniu okresu przejściowego tj. od dnia 14.06.2024 r., tylko w ramach Części 1) Programu (podstawowy poziom dofinansowania).

  • W ramach zmiany Programu doprecyzowano, że nie są kwalifikowane koszty w ramach Programu.

W sytuacji, gdy małżonek Beneficjenta pozostający z nim w ustawowej wspólności majątkowej, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, dokonuje sprzedaży lub dostawy lub wykonuje usługę i wystawia fakturę lub równoważny dokument księgowy na Beneficjenta (obowiązuje dla wszystkich wniosków o dofinansowanie niezależnie od daty wystawienia faktury jak również dla obecnej i wcześniejszych wersji Programu).

  • Doprecyzowano w warunkach umowy dotacji z prefinansowaniem.

Warunkiem wypłaty zaliczki na rachunek bankowy wykonawcy, jest złożenie do WFOŚiGW podpisanej własnoręcznie przez Beneficjenta (podpis nie może być złożony przez pełnomocnika) dyspozycji wypłaty zaliczki (na przygotowanym wzorze, który beneficjent otrzyma wraz z pismem informującym o zawarciu umowy) wraz z kopią faktury zaliczkowej wystawionej na Beneficjenta lub Beneficjenta i małżonka wspólnie.

Beneficjent jest zobowiązany złożyć dyspozycję wypłaty zaliczki w terminie umożliwiającym dokonanie przez WFOŚiGW wypłaty tej zaliczki w terminie określonym w Programie, nie później niż 5 dni roboczych przed upływem tego terminu. WFOŚiGW informuje Wnioskodawcę o dacie dokonania wypłaty zaliczki. 

  • Określono w warunkach umowy dotacji z prefinansowaniem.

Czas na złożenie wniosku o płatność, rozliczającego zakres przedsięwzięcia wynikający z danej umowy z wykonawcą, do 120 dni od daty wypłaty zaliczki dotyczącej realizacji tej umowy z wykonawcą. Czas na zrealizowanie całego przedsięwzięcia w ramach umowy dotacji z prefinansowaniem pozostaje bez zmian tj. 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.

  • W przypadku składania wniosku przez Pełnomocnika wymagane jest pełnomocnictwo z podpisem własnoręcznym.

Wnioskodawcy notarialnie poświadczonym tj. podpisem własnoręcznym złożonym przez Wnioskodawcę na pełnomocnictwie w obecności notariusza, bądź wcześniej złożonym podpisem uznanym przez Wnioskodawcę przed notariuszem za własnoręczny.

  • Usunięto możliwość złożenia oświadczenia przez beneficjenta o opłaceniu faktur lub równoważnych dokumentów księgowych.

Pozostawiono oświadczenie wystawcy faktury tj. wykonawcy lub sprzedawcy a także pozostałe dokumenty potwierdzające dokonanie zapłaty przez beneficjenta

  • Wydłużono okres wydatkowania środków przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej z 30.09.2029 r. do 31.12.2029 r.
  • Przedsięwzięcia realizowane w ramach Programu będą od 22.04.2024 r. finansowane m.in.

Ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS), Priorytet FENX.01 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności, Działanie FENX. 01.01 Efektywność Energetyczna, Typ projektu: Poprawa efektywności energetycznej w budynkach mieszkalnych (wraz z instalacją OZE) – wkład w Program Czyste Powietrze. WFOŚiGW realizują projekty grantowe dot. Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” polegające na udzielaniu grantów na realizację zadań służących osiągnięciu celu tego projektu przez grantobiorców. W związku z powyższym w dokumentacji wprowadzono odpowiednie pojęcia i definicje.

  • W konsekwencji wprowadzonych zmian Programu, zmianie ulega również dokumentacja wdrożeniowa.

W tym m.in. wzór wniosku o dofinansowanie oraz wzór wniosku o płatność wraz z instrukcjami ich wypełniania. Nowe wzory wniosków o dofinansowanie i o płatność pojawią się w systemie GWD od dnia 22.04.2024 r.

Wnioski o dofinansowanie złożone przed dniem 22 kwietnia 2024 r. rozpatrywane będą na podstawie Programu i pozostałych dokumentów programowych w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia wniosku.

LXV sesja Rady Gminy Rudnik

Zwołuje się LXV sesję Rady Gminy Rudnik na dzień 24 kwietnia 2024r. na godz. 15.00 w sali posiedzeń Urzędu Gminy w Rudniku z następującym porządkiem obrad:

  1. Otwarcie LXV sesji, stwierdzenie prawomocności obrad.

  2. Przyjęcie porządku obrad.

  3. Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji Rady Gminy.

  4. Sprawozdania z działalności Komisji stałych.

  5. Informacja Wójta z działalności między sesjami.

  6. Przyjęcie uchwał w sprawie:

  1. określenia inkasentów do poboru podatków stanowiących dochód Gminy Rudnik oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso podatków;

  2. ustalenia zasad przyznawania i wypłacania diet radnym oraz zwrot kosztów podróży;

  3. udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Raciborskiemu;

  4. zmiany Uchwały Nr IX/73/2019 Rady gminy Rudnik z dnia 26 sierpnia 2019r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej na realizację RDRP;

  5. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Rudnik;

  6. zmiany w budżecie gminy na rok 2024;

  7. dopuszczenia zapłaty podatków stanowiących dochody budżetu Gminy Rudnik instrumentem płatniczym.

  1. Interpelacje i zapytania radnych, wolne wnioski i informacje.

  2. Zakończenie obrad.

Komisja komunalna

Sprawy bieżące.

Zawiadamiam, że w dniu 17 kwietnia 2024r. o godz. 15.00 w sali posiedzeń w Urzędzie Gminy w Rudniku odbędzie się posiedzenie Komisji związków i porozumień komunalnych, mienia komunalnego i działalności gospodarczej, rolnictwa i ochrony środowiska.

Tematem posiedzenia:

Sprawy bieżące.

Komisja oświatowa

Zawiadamiam, że w dniu 16 kwietnia 2024r. o godz. 15.00 w sali posiedzeń w Urzędzie Gminy w Rudniku odbędzie się posiedzenie Komisji zdrowia, oświaty, kultury, opieki społecznej, prawa i porządku publicznego oraz ochrony przeciwpożarowej.

Tematy posiedzenia:

1. Funkcjonowanie opieki zdrowotnej oraz usług medycznych.

2. Sprawy bieżące.

„Ile waży św. Mikołaj ?” – rozstrzygnięcie konkursu

Samorządowe Przedszkole w Gamowie wzięło udział w charytatywnym konkursie „ Ile waży św. Mikołaj ?”, którego celem jest wsparcie Fundacji Szczęśliwe Dzieciństwo, prowadzącej placówki opiekuńczo- wychowawcze dla dzieci i młodzieży z trudnych środowisk. Zebrane środki pomagają utrzymać działalność fundacji oraz wspierają fundusz z którego wypłacane są stypendia.

Akcje charytatywne uczą empatii,  uwrażliwiają na potrzeby innych oraz pokazują, że tuż obok nas są osoby potrzebujące wsparcia i naszej pomocy.

2 kwietnia 2024 r. konkurs został rozstrzygnięty i podsumowany. Mimo, że nasze przedszkole nie zdobyło miejsca na podium, to uzyskało bardzo dobre wyniki.

W konkursie wzięło udział 796 placówek z całej Polski, a wyniki naszego „ małego przedszkola”  są następujące:

24 miejsce – kategoria : placówki od 1 do 100 osób

12 miejsce – kategoria : monety o największej wadze w przeliczeniu na dziecko

120 miejsce – kategoria: grupa , która zabrała monety o największej wartości

Zebraliśmy 38,5 kg groszy o łącznej wartości 960 zł.

Bardzo serdecznie dziękujemy dzieciom ,wspaniałym  rodzicom oraz wszystkim zaangażowanym w akcję w zebraniu tak dużej ilości monet przeznaczonych na szczytny cel. Podjęte działania zintegrowały środowisko oraz pokazały, że jeden grosz może znaczy niewiele, ale podejmując wspólne przedsięwzięcie można zdziałać bardzo wiele.

Dziękujemy za wielkie

Dyrektor oraz kadra z Samorządowego Przedszkola w Gamowie

Kolejne drogi gminne w trakcie modernizacji

Postępują prace związane z modernizacją dróg gminnych. Zgodnie z zapowiedzią kończą się prace związane z modernizacją ul. Gacki w Grzegorzowicach. Położona została nowa nawierzchnia bitumiczna. Trwają jeszcze prace wykończeniowe polegające na utwardzeniu pobocza drogi.
Z kolei prace modernizacyjne rozpoczęły się w Ligocie Książęcej, gdzie gruntownej przebudowie poddana zostanie ul. Asnyka.
W najbliższych tygodniach modernizacji poddane zostaną kolejne drogi gminne (patrz tabele)

Świetlica Wiejska dla mieszkańców Ponięcic

Co raz bliżej do wkopania łopaty i rozpoczęcia budowy świetlicy wiejskiej, długo wyczekiwanej przez mieszkańców Ponięcic. Za nami procedura przetargowa i lada dzień zostanie podpisana umowa z firmą Dorbud S.C. z Nędzy, która złożyła najkorzystniejszą ofertę.
 
Inwestycja na którą Urząd Gminy w Rudniku pozyskał środki rządowe w ramach Inwestycji Strategicznych „Polski Ład” w wysokości 1,7 mln zł. będzie obejmowała m.in.: wykonanie robót budowlanych, instalacji sanitarnych i elektrycznych oraz pozostałych czynności związanych z realizacją zadania pn. „Budowa świetlicy wiejskiej w miejscowości Ponięcice” , oraz budowa placu zabaw, boiska do piłki nożnej, garażu blaszanego oraz altany rekreacyjnej.
 
Powierzchnia użytkowa świetlicy będzie wynosiła 115m². Projektowany budynek zaprojektowano jako parterowy z poddaszem nieużytkowym wykonany w technologii tradycyjnej tj. ceramika, drewno, itp. Wraz z węzłem sanitarnym.
Na wyposażeniu świetlicy składać się będą: krzesła – 90 szt., stół uniwersalny 80x80cm – 4szt, stół uniwersalny 120x80cm – 16szt, lodówko – zamrażarka – 1szt, telewizor LED 75 cali – 1 szt., płyta indukcyjna 90cm (5 palników) – 1 szt., szafki kuchenne stojące z blatem oraz wiszące (do pomieszczenia kuchni) – kpl.
 
Oprócz budynku świetlicy wiejskiej prace obejmować będą zagospodarowanie terenu w formie placu zabaw, boiska do piłki nożnej, garażu blaszanego oraz altany rekreacyjnej, na które składają się następujące elementy: huśtawka podwójna + bocianie gniazdo, zestaw zabawowo – sprawnościowy, huśtawka wagowa, zestaw linowy, karuzela obrotowa z siedziskami, bujak na sprężynie, kule do wspinania i zabaw, ścieżka sensoryczna, głuchy telefon, cymbałki, tablica kółko krzyżyk. Ponadto powstanie siłownia plenerowa, w ramach której zamontowane zostaną następujące urządzenia do ćwiczeń t.j: orbitrek, odwodziciel, biegacz i steper.
 
Na potrzeby sołeckie zbudowana zostanie altana rekreacyjna, garaż blaszany do przechowywania sprzętu rekreacyjnego oraz powstanie boisko do piłki nożnej wraz z oświetleniem.

no images were found

Modernizacja sieci wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy Rudnik

W zeszłym tygodniu podpisane zostały umowy na realizację szeregu inwestycji pn. „Modernizacja i budowa sieci wodociągowej wraz z zakupem niezbędnego sprzętu na bieżące utrzymanie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy Rudnik”.  Na ten cel Urząd Gminy w Rudniku pozyskał niespełna 2,5 mln złotych z Rządowego Programu Inwestycji „Polski Ład”. Przewidziany okres realizacji planowany jest na 13 miesięcy. Działania te obejmują kilka kierunków działania obejmujących głównie: produkcję i dostarczenie wody pitnej, ochronę gleb i wód gruntowych, poprzez usprawnienie zagospodarowania ścieków sanitarnych oraz zakup niezbędnego taboru sprzętowego, celem utrzymania wysokiej sprawności sieci wodno-kanalizacyjnej na terenie naszej gminy.

W ramach modernizacji sieci wodociągowej, a w szczególności ujęć wodnych na terenie gminy, wprowadzony zostanie zintegrowany system automatyzujący i monitorujący sieć, co będzie miało kolosalny wpływ na zminimalizowanie strat wody, a także usprawni zarządzanie ich zasobem oraz pozwoli na potrzymanie wysokiej jakości wody dostarczanej do naszych domostw i gospodarstw rolnych. Kluczowym elementem zadania jest modernizacja ujęć wody na terenie gminy poprzez zakup i montaż nowych pomp wody, zestawów hydroforowych, przepływomierzy elektromagnetyczncznych oraz pełnego zestawu automatyzującego i monitorującego sieć wodociągową. Dodatkowo wybudowany zostanie nowa nitka sieci wodociągowej i ściekowej.

Zadanie to obejmuje również zakup i wdrożenie systemu zdalnego radiowego odczytu wodomierzy, co pozwoli na ograniczenie kosztów obsługi mieszkańców Gminy w zakresie odczytów wskazań wodomierzy i rozliczenia ich z mieszkańcem. Dodatkową korzyścią dla mieszkańców wprowadzenia systemu będzie możliwość uzyskania informacji wystąpieniu awarii wewnętrznej instalacji wodociągowej w domach (alarm ciągłego przepływu) i możliwość uzyskania szeregu innych informacji, które w przyszłości pozwolą na wdrożenie Internetowego Biura Obsługi Klienta. System przeznaczony jest do mobilnego odczytu i zdalnego odczytu w sieci stacjonarnej dalekiego zasięgu wodomierzy.

Efektem wszystkich tych działań będzie utrzymanie wysokiej jakości dostarczanej wody, minimalizowanie strat wody, szybsze i dokładniejsze lokalizowanie awarii sieci oraz możliwość odcinkowego sterowania dostaw wody co w przypadku wystąpienia awarii sieci wodociągowej pozwoli na zaopatrzenie w wodę pozostałej części gminy nie objętej awarią.

Kolejną składową ww. zadania są działania mające na celu ochronę gleb i wód gruntowych poprzez usprawnienie procesów zagospodarowania ścieków sanitarnych. Skupiają się one na zakupie i wdrożeniu monitorowania ścieków bytowych oraz zakup zestawu asenizacyjnego, w skład którego wchodzi ciągnik wraz z przyczepą asenizacyjną. Posłużą one do usprawnienia wywozu i zagospodarowania ścieków z przydomowych oczyszczalni ścieków i zbiorników bezodpływowych, w tych sołectwach w których nie ma jeszcze sieci kanalizacji sanitarnej.

Aby cały system sieci wodno-kanalizacyjnej mógł sprawnie funkcjonować, niezbędne jest stałe monitorowanie jej stanu i funkcjonalności. Do tego potrzebny jest coraz to nowocześniejszy sprzęt zarówno teleinformatyczny jak i odpowiednie narzędzia. Dlatego planuje się zakup odpowiedniego taboru sprzęt i narzędzi, które usprawnia pracę i skrócą czas usuwania awarii. W ramach pozyskanego dofinansowania sięgającego aż 85%, dokonana zostanie wymiana wysłużonego już obecnego taboru. Zakup nowego ciągnika, przyczepy asenizacyjnej, przyczepy oraz ładowarko-koparki, pozwoli na kolejne lata utrzymać nasz zakład wodociągów i usług komunalnych w pełnej gotowości i sprawności.

Działania te w sposób istotny wpłyną na wyższy poziom jakości świadczonych usług przez rudnicki ZWiUK oraz zapewnią wysoką jakość dostarczanej wody do Państwa domów.

fot.: zdjęcia poglądowe z internetu

90 rocznica urodzin Pani Ilzy Czogalla ze Sławikowa

            Dnia 28 marca 2024 r. Jubileusz 90 rocznicy urodzin obchodziła Pani Ilza Czogalla ze Sławikowa. Jubilatka urodziła się i całe życie związana jest ze Sławikowem, chociaż przez jakiś czas mieszkała również w Grzegorzowicach. Pracowała na własnym gospodarstwie rolnym oraz zajmowała się domem i wychowaniem dzieci. Doczekała 4 dzieci, 5 wnuków oraz 6 prawnuków.

Życzenia dostojnej Jubilatce złożył Wójt Gminy Rudnik Piotr Rybka oraz Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego Sabina Zięć.

            Pani Ilzie życzymy, aby każdy następny rok przynosił wszystko to, co w życiu najlepsze i najpiękniejsze: dużo zdrowia, szczęścia, niewyczerpanych pokładów wiary i spełnienia marzeń.      

 

Wyniki jakości wody dostarczanej przez rudnicki ZWiUK

W związku z nieprawdziwymi informacjami rozprowadzanymi w opinii mieszkańców dotycząca jakości wody dostarczanej przez ZWiUK, Urząd Gminy w Rudniku oraz ZWiUK w Rudniku przedstawia aktualne badania jakości wody, które są regularnie przeprowadzane.
 
Dementując nieprawdziwe informacje, zapewniamy Państwa, iż dostarczana przez ZWiUK w Rudniku do naszych gospodarstw domowych woda, jest zdatna do spożycia, spełnia wszystkie wymagania sanitarne, jest regularnie badana zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w certyfikowanej placówce badawczej. Najnowsze wyniki badań załączone są poniżej w zdjęciach.
 
Pragniemy także poinformować, iż w tym tygodniu podpisane zostały umowy na realizację zadania pn. „Modernizacja i budowa sieci wodociągowej wraz z zakupem niezbędnego sprzętu na bieżące utrzymanie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy Rudnik”.
 
Inwestycje te przyczynią się do uzyskania jeszcze wyższej jakości wody pitnej dostarczanej do naszych mieszkańców.
 
Aktualne wyniki badań znajda Państwo na stronie internetowej gminy w zakładce – ZWIUK RUDNIK – JAKOŚĆ WODY
 
Pragniemy także poinformować, iż w tym tygodniu podpisane zostały umowy na realizację zadania pn. „Modernizacja i budowa sieci wodociągowej wraz z zakupem niezbędnego sprzętu na bieżące utrzymanie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy Rudnik”. Więcej na temat zakresu inwestycji znajdą Państwo w „Sprawozdaniu z działalności samorządu lokalnego” za lata 2019-2024 na stronie 63-68.  POBIERZ
 
 
 
 
Najnowsze Wyniki Badań Laboratoryjnych
 
 
 
 
 
 
 
 

Ważny komunikat dla Mieszkańców Gminy Rudnik

Szanowni Mieszkańcy,
 
Pragniemy przypomnieć, iż od 1 kwietnia 2024 r. zmianie ulegną zasady odbioru odpadów biodegradowalnych (BIO), w związku z tym:

Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia swojej posiadłości w 1 brązowy pojemnik (maksymalna pojemność pojemnika 240 litrów) spełniającym normę EN-840.

Bioodpady, które będzie trzeba wrzucać luzem do brązowego pojemnika (odpady wrzucone do pojemnika w workach nie będą odbierane)  . Zaliczają się do nich:

  • trawa,
  • liście,
  • rozdrobnione gałęzie,
  • resztki kwiatów ciętych i doniczkowych,
  • pozostałości roślinne,
  • obierki z owoców i warzyw,
  • przeterminowane owoce i warzywa,
  • skorupki jaj,
  • fusy po kawie i herbacie.

 Do pojemnika na bioodpady nie wolno wrzucać:

  • mięsa,
  • kości,
  • odchodów zwierząt,
  • ziemi,
  • kamieni,
  • popiołu,
  • gotowanych owoców i warzyw,
  • zużytego oleju jadalnego,
  • chusteczek i ręczników papierowych,
  • naczyń jednorazowych,
  • resztek „poobiadowych”,
  • folii (reklamówek, worków).

Wszelkiego rodzaju worki zaburzają proces kompostowania odpadów oraz zwiększają koszty ich segregacji.

Przejście na pojemniki bio pozwoliło nam utrzymać stawkę opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w niezmienionej kwocie 31,00 zł za osobę (29,50 zł dla osób kompostujących bioodpady).

Pozostałą ilość bioodpadów mieszkańcy mogą oddać na PSZOK w Rudniku przy ul. Przemysłowej 5.

 

Informacja firmy Tauron dotycząca wymiany liczników zużycia energii elektrycznej na liczniki zdalnego odczytu

Na prośbę firmy Tauron Dystrybucja zamieszczamy informację dotyczącą wymiany liczników zużycia energii na liczniki zdalnego odczytu. 

TAURON Dystrybucja wymienia liczniki na inteligentne

Ponad milion inteligentnych liczników zainstaluje TAURON Dystrybucja u swoich klientów do końca 2025 roku. Liczniki zdalnego odczytu (LZO) to kluczowy element inteligentnej sieci energetycznej, dzięki któremu klienci mają dostęp do bieżącej informacji o swoim zużyciu a firmy energetyczne mogą bezpośrednio z urządzenia pozyskiwać dane pomiarowe.

 Dla klientów TAURON Dystrybucji wymiana liczników oznacza automatyczny, rzeczywisty odczyt zużycia energii oraz możliwość kontrolowania i planowania zużycia energii w przygotowanej dla nich aplikacji eLicznik.

W aplikacji klient ma możliwość analizy zużycia energii elektrycznej za wybrany okres oraz porównania poboru za dany dzień z wartością średnią. Dodatkowo może ustawić sobie cele określając, jaki poziom zużycia energii byłby dla niego akceptowalny. Po przekroczeniu tego progu odbiorca dostaje powiadomienie

Natomiast TAURON Dystrybucja dzięki instalacji inteligentnych liczników zyskuje możliwości automatycznego pozyskiwania danych z licznika ale również o pracy sieci elektroenergetycznej.

Na koniec 2023 roku liczniki zdalnego odczytu zostały zainstalowane u ponad 1,14 mln odbiorców spółki. Stanowi to około 19% klientów firmy. W ubiegłym roku liczniki zdalnego odczytu były instalowane u nowo przyłączanych do sieci klientów oraz u prosumentów. W sumie na koniec 2025 roku w sieciach TAURON Dystrybucji będzie funkcjonowało około 2,1 mln liczników inteligentnych, co oznacza, że ponad 35 procent klientów firmy będzie mogło korzystać z nowych możliwości bardziej efektywnego korzystania z energii elektrycznej.

Spółka posiada już część wolumenu liczników wymaganych do instalacji w bieżącym roku, jednocześnie trwa kontraktowanie urządzeń na lata następne.

Liczniki działają w różnych technologiach, co pozwala na uniezależnienie się od jednego dostawcy.  W III kwartale ubiegłego roku ogłoszono postępowanie zakupowe w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup systemu zdalnego odczytu (SZO) do obsługi liczników zdalnego odczytu w technologii radiowej oraz po sieci elektroenergetycznej (PLC) oraz dwa postępowania przetargowe na zakup LZO w technologii komunikacyjnej GSM/LTE na potrzeby instalacji w roku 2024 i 2025.

 

Wyniki ostatniego z postępowań ogłoszono w połowie grudnia – kontrakt zapewnia dostawę LZO na potrzeby dziewięciu oddziałów TAURON Dystrybucji z planowanym terminem instalacji w roku 2024.

Do 2031 roku u wszystkich odbiorców energii elektrycznej w Polsce będą pracować takie urządzenia.

Wymiany legalizacyjne liczników

Najwięcej nowoczesnych liczników TAURON Dystrybucja zainstalowała w ubiegłym roku we Wrocławiu. W stolicy Dolnego Śląska spółka prowadzi masową wymianę legalizacyjną liczników, montowanych w ramach pierwszego i największego w Polsce programu pilotażowego Smart City Wrocław. W ramach programu od 2014 zamontowano tam 360 tys. liczników, które obecnie wymagają już wymiany legalizacyjnej.

Dodatkowo na Dolnym Śląsku wymiany objęły tereny Oddziału Wrocław i Wałbrzych a więc obszar wykraczający znacznie poza samo miasto Wrocław.

Z punktu widzenia firmy dystrybucyjnej najistotniejsza jest możliwość pozyskiwania danych pomiarowych w sposób zautomatyzowany i bez konieczności angażowania pracowników do odczytów urządzeń. Przy naszej skali działania to oszczędności i usprawnienie procesów pozwalających na terminowe i prawidłowe rozliczenie klientów  – mówi Ewa Groń rzecznik prasowa TAURON Dystrybucja.

Ponadto inteligentna infrastruktura pomiarowa stwarza dodatkowe możliwości monitorowania jakości energii oraz zdarzeń występujących na sieci.

 – Natychmiast wiemy np. o próbach ingerencji w układy pomiarowe w poszczególnych punktach poboru. Wszystko to w znacznym stopniu zwiększa bezpieczeństwo ciągłości dostaw energii elektrycznej oraz wpływa na poprawność działania systemu elektroenergetycznego – dodaje Ewa Groń.  

Bezpieczeństwo klientów

Wszystkie wymiany prowadzone są przez upoważnionych przedstawicieli TAURON Dystrybucji –  pracowników spółki lub współpracujących firm. Monterzy posiadają imienne identyfikatory oraz legitymacje. W wielu przypadkach klient nie musi być obecny podczas wymiany. Kiedy jednak układ pomiarowy znajduje się wewnątrz lokalu obecność jest konieczna. 

W razie wątpliwości dotyczących tożsamość montera, można potwierdzić ją pod numerami infolinii TAURON Dystrybucja – 32 606 0 616. Dla mieszkańców Wrocławia, gdzie wymian jest najwięcej –  funkcjonują również dwa dedykowane numery służące do umawiania terminów wymian liczników na terenie miasta – 506 009 215 oraz 506 009 216.

Bardzo ważne jest dla nas bezpieczeństwo klientów oraz jakość samych urządzeń. LZO montowane przez spółkę pochodzą z prowadzonych postępowań przetargowych i są to liczniki zarówno od producentów krajowych jak i zagranicznych. Co najważniejsze wszystkie urządzenia spełnią wymogi bezpieczeństwa określone prawnie w zakresie ochrony danych klientów oraz ochrony pozyskiwanych danych. Uniemożliwia to nieuprawnioną wymianę oprogramowania a dostęp do wszystkich interfejsów komunikacyjnych jest możliwy wyłącznie po uwierzytelnieniu –  tłumaczy Grzegorz Marek Dyrektor Departamentu Sprzedaży Usług Dystrybucyjnych TD. I dodaje: – Sama komunikacja jest szyfrowana. Ponadto liczniki zdalnego odczytu są wyposażone w mechanizm rejestrujący w dzienniku zdarzeń naruszenia bezpieczeństwa w zakresie dostępu na wszystkich interfejsach komunikacyjnych, oraz fizycznego dostępu do urządzenia.-

Szczegółowe informacje na temat liczników ze zdalnym odczytem oraz wymian dla klientów TAURON Dystrybucji można znaleźć na stronie www.amiplus.pl

AMIplus_ulotka

 

Dofinansowanie do pomp ciepła – zwrot do 100% kosztów. Rozpoczął się nabór dla mieszkańców Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego

Związek Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego z siedzibą w Rybniku ogłasza nabór dla mieszkańców Subregionu Zachodniego do projektu grantowego wspierającego rozwój odnawialnych źródeł energii w jednorodzinnych budynkach mieszkalnych.     

Na co można uzyskać grant?

W ramach Projektu można uzyskać grant na zwrot kosztów związanych z wymianą kotła węglowego na powietrzną pompę ciepła.

Jaka jest wysokość grantu?

Do 100% kosztów netto związanych z montażem pompy ciepła. Maksymalna możliwa kwota grantu to 45 000 zł.

Kto może ubiegać się o grant?

Z grantu będą mogli skorzystać właściciele/współwłaściciele jednorodzinnych budynków mieszkalnych na terenie gmin Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego tj.:  Czerwionka-Leszczyny, Gaszowice, Godów, Gorzyce, Jastrzębie-Zdrój, Jejkowice, Kornowac, Krzanowice, Krzyżanowice, Kuźnia Raciborska, Lubomia, Lyski, Marklowice, Mszana, Nędza, Pietrowice Wielkie, Pszów, Racibórz, Radlin, Rudnik, Rybnik, Rydułtowy, Świerklany, Wodzisław Śląski, Żory.

Czy są jakieś ograniczenia dostępności do grantu?

Energia cieplna wyprodukowana przez pompę ciepła musi być zużywana wyłącznie na własne potrzeby gospodarstw domowych i nie może być wykorzystywana na potrzeby działalności rolniczej oraz działalności gospodarczej. Ilość dostępnych grantów jest ograniczona ilościowo. Należy zapoznać się z treścią Regulaminu oraz załącznikami do ogłoszenia.

W jaki sposób wypłacany jest grant?

Grant jest wypłacany jako zwrot poniesionych przez mieszkańca kosztów które poniósł po podpisaniu umowy grantowej.  

Jak ubiegać się o przyznanie grantu?

  • Należy skompletować wymaganą dokumentację do wniosku o przyznanie grantu. Należy między innymi dokonać weryfikacji technicznej budynku na własny koszt w celu doboru pompy ciepła do budynku. Karta weryfikacji budynku jest załącznikiem do Regulaminu. Potrzebne będą także księga wieczysta budynku oraz deklaracja CEEB.
  • Dokumenty w formie papierowej należy złożyć osobiście w siedzibie Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego z siedzibą w Rybniku. Należy posiadać ze sobą dokument tożsamości.
  • Po złożeniu wniosków odbywać będzie się weryfikacja dokumentów. Ogłoszenie wyników naboru będzie dostępne na stronie www subregion.pl

Jaki jest termin i miejsce składania wniosków?

Nabór prowadzony będzie w okresie od 8 kwietnia do 8 maja 2024 roku. Wnioskodawcy będą przyjmowani w siedzibie Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego z siedzibą w Rybniku, ul. Rudzka 13C, Kampus, budynek z zegarem  – w godzinach: poniedziałki, wtorki, czwartki, piątki 9.00 – 14.00, środy od 12.00 do 17.00.

Jak uzyskać więcej informacji?

Informacje dotyczące naboru można uzyskać wysyłając e-mail na adres grantyoze@subregion.pl,  telefonicznie 32 42 22 446 wew. 4 lub 6, lub osobiście w Biurze Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego z siedzibą w Rybniku.

Regulamin oraz dokumenty do pobrania:

Trwa rekrutacja do szkół i przedszkoli na rok dydaktyczny 2024/2025

Informujemy, iż trwa rekrutacja do szkół i przedszkoli na rok dydaktyczny 2024/2025 funkcjonujących na terenie Gminy Rudnik. Wszelkie informacje udzielają placówki oraz informacje znajda Państwo na stronach internetowych placówek.

 

Do Pobrania – ZARZĄDZENIE NR RZW.23.2024 Wójta Gminy Rudnik z dnia 31 stycznia 2024 r.
w sprawie ustalenia terminów rekrutacji i kryteriów naboru do samorządowych przedszkoli oraz do
klas pierwszych w szkołach podstawowych, dla których Gmina

TRWA NABÓR WNIOSKÓW O UDZIELENIE DOTACJI DO WYMIANY ŹRÓDŁA CIEPŁA

Trwa nabór wniosków o udzielenie dotacji z budżetu Gminy Rudnik na dofinansowanie do wymiany źródeł ciepła w celu ograniczenia niskiej emisji zgodnie z przyjętą Uchwałą nr XII/101/2019 Rady Gminy Rudnik z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu udzielenia dotacji na realizację przedsięwzięć służących ochronie powietrza na terenie Gminy Rudnik w ramach „Programu Ograniczenia Niskiej Emisji na terenie Gminy Rudnik”, z późniejszymi zmianami (aktualizacje Uchwał do pobrania pod niniejszym ogłoszeniem).
Realizacja zadania objętego dofinansowaniem dotyczy wyłącznie nieruchomości, które położone są w granicach administracyjnych Gminy Rudnik.

 

Wnioskodawcami mogą być: właściciele, współwłaściciele lub osoby posiadające inny tytuł prawny do budynku/lokalu mieszkalnego położonego na terenie Gminy Rudnik. W przypadku współwłasności lub lokali mieszkalnych w budynkach mieszkalnych wymagana jest również zgoda odpowiednio wszystkich współwłaścicieli lub administratora budynku mieszkalnego na realizację zadania (Załącznik nr 3 do Regulaminu).

 

Dotacja udzielana jest na wymianę starych kotłów grzewczych na nowe ekologiczne źródło ciepła takie jak:

–  kocioł na paliwo stałe, spełniające określone wymagania jakościowe zgodne z normą PN-EN 303-5:2012 (5 klasy),

– kocioł na biomasę (np. pellet), spełniające określone wymagania jakościowe zgodne z normą PN-EN 303-5:2012 (5 klasy),

– kocioł gazowy kondensacyjny lub pulsacyjny,

– kocioł olejowy kondensacyjny,

– kocioł elektryczny indukcyjny,

– pompa ciepła.

Dotacja udzielona zostanie w wysokości do 60 % kosztów kwalifikowanych realizowanego zadania, lecz nie więcej niż 4.000,00 zł na jeden budynek/lokal mieszkalny.

 

Wnioski można składać w Urzędzie Gminy Rudnik, ul. Kozielska 1, 47-411 Rudnik w godzinach pracy urzędu, w formie elektronicznej przez e- PUAP, lub przesłać pocztą w terminie do końca marca 2024r.

Do wniosku należy dołączyć:

1) Oświadczenie – Załącznik nr 2 do Regulaminu;

2) Wstępną opinię kominiarską (w przypadku urządzeń grzewczych, gdzie emitorem spalin jest komin);

3) Dokumentację fotograficzną: co najmniej 1 zdjęcie (w formie papierowej) likwidowanego źródła ciepła;

4) Zgoda na realizację zadania (o ile jest wymagana) – Załącznik nr 3 do Regulaminu.

 

Prosimy o zapoznanie się z Regulaminem udzielenia dotacji (Regulamin stanowi załącznik do Uchwały) dostępnym poniżej oraz na stronie internetowej urzędu www.gmina-rudnik.pl w zakładce:Gminne dofinansowanie do wymiany źródła ciepła”.

Uwaga!

  • Wnioski złożone przed bądź po wyznaczonym terminie – zostaną odrzucone.
  • Wymiana starego pieca może odbyć się dopiero po zawarciu umowy z Gminą Rudnik.

Pliki do pobrania:

  1. Wniosek

  2. Oświadczenie – załącznik nr 2 do Regulaminy

  3. Zgoda właściciela/współwłaściciela na realizację zadania – załącznik nr 3 do Regulaminu

  4. Zawiadomienie o zakończeniu zadania

  5. Protokół odbioru końcowego

Akty prawne:

 

Wójt Gminy Rudnik                         

/-/ Piotr Rybka                              

Informacja o rekrutacji do Samorządowego przedszkola w Gamowie na rok 2024/2025

Pliki do pobrania:

Wniosek o przyjęcie do Samorządowego Przedszkola w Gamowie 24-25

Harmonogram rekrutacji na rok szkolny 2024- 2025

Kryteria naboru do przedszkola

Oświadczenie o samotnym wychowywaniu kandydata

Oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata

Oświadczenie rodziców o uczestniczeniu dziecka w ubiegłorocznym postępowaniu rekrutacyjnym do tego samego przedszkola

Oświadczenie rodziców o uczeszczaniu rodzeństwa kandydata do tego samego przedszkola

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rudniku ogłasza nabór do programu „Opieka wytchnieniowa”- edycja 2024 finansowanego z Funduszu Solidarnościowego.

       Program jest kierowany do członków rodzin lub opiekunów, którzy wymagają wsparcia w postaci doraźnej, czasowej przerwy w sprawowaniu bezpośredniej opieki nad dziećmi z orzeczeniem o niepełnosprawności lub nad osobami posiadającymi orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności.

   Opieka wytchnieniowa  ma za zadanie odciążenie członków rodzin lub opiekunów osób niepełnosprawnych poprzez wsparcie ich w codziennych obowiązkach zapewniając czasowe zastępstwo. Dzięki temu wsparciu osoby zaangażowane na co dzień w sprawowanie opieki dysponować będą czasem, który będą mogły przeznaczyć na odpoczynek i regenerację, jak również na załatwienie niezbędnych spraw.

       Usługi opieki wytchnieniowej mogą służyć również okresowemu zabezpieczeniu potrzeb osoby niepełnosprawnej w sytuacji, gdy opiekunowie z różnych powodów nie będą mogli wykonywać swoich obowiązków.

Osoby zainteresowane pomocą w ramach Programu prosimy o kontakt z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej tel: 32/410 64 25

 

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rudniku
ul. Gawliny 2, 47-411 Rudnik

     Tel./Fax: (32) 410-64-25, e-mail: gops@gmina-rudnik.pl  

„TRANSPORT BEZ BARIER” DLA MIESZKAŃCÓW GMINY RUDNIK

 

 

Gmina Rudnik zdobyła grant w wysokości 130.000,00 zł z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach projektu pn. : PROGRAMU WYRÓWNYWANIA RÓŻNIC MIĘDZY REGIONAMI III – OBSZAR D, PN. „TRANSPORT BEZ BARIER”, mającego na celu zwiększenia aktywności osób mających problemy w zakresie mobilności w życiu publicznym, społecznym i zawodowym poprzez wyeliminowanie barier transportowych.     

Dzięki pozyskanej dotacji i zakupionym pojazdem, osobom starszym, niesamodzielnym czy niepełnosprawnym łatwiej będzie dotrzeć do lekarza, urzędu czy skorzystać z oferty edukacyjnej.

W ramach nowej oferty zakupiony został specjalistyczny samochód 9-osobowy, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, w tym z możliwością przewozu osoby na wózku inwalidzkim.

Projekt „TRANSPORT BEZ BARIER” jest realizowany przez Gminę Rudnik na podstawie Regulaminu  o świadczeniu usług transportowych. Usługi te są kierowane dla mieszkańców wykluczonych z aktywności społeczno-zawodowej przez bariery mobilne w szczególności do osób, posiadających orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, które mają trudności w samodzielnym przemieszczeniu się i tych, którzy wymagają wsparcia, gdzie pod uwagę jest brana ich sytuacja życiowa. Osoby zainteresowane spełniające kryteria regulaminu składają w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Rudniku „Formularz zgłoszeniowy do usługi indywidualnego transportu”, na podstawie którego wydana zostanie „Karta upoważniająca do transportu” z indywidualnym numerem.

Usługa rozpocznie się od 6 lutego br. i realizowana będzie w każdy wtorek i czwartek w godzinach od 7:00 do 12:30 (z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy).

Celem przejazdu jest transport osoby z potrzebą wsparcia w zakresie mobilności z miejsca zamieszkania lub innego wskazanego miejsca do miejsca docelowego na terenie Gminy Rudnik i Powiatu Raciborskiego, m.in. tj.: Ośrodek Zdrowia, Urząd Gminy, GOPS czy Klub Seniora, Szpital Rejonowy w Raciborzu, Poradnie Specjalistyczne w Raciborzu i inne.

Transport odbywać się będzie na podstawie zgłoszeń i w kolejności zgłoszeń. Zamówienia na przewozy przyjmowane będą w dni robocze od poniedziałku do piątku, w godzinach 7:30 – 13:00, telefonicznie z co najmniej dwudniowym wyprzedzeniem  (dwa dni robocze) pod nr telefonu 32 410 64 28. Zamówienia realizowane będą po potwierdzeniu przez Dyspozytora przyjęcia zlecenia.

Szczegółowych informacji udziela Urząd Gminy w Rudniku nr tel. 32 410 64 28 lub GOPS w Rudniku nr tel. 32 410 64 25 Dokumenty i formularze do pobrania znajdują się w załączonym poniżej plikach – materiały do pobrania:

 

 

INFORMACJA NA TEMAT PROJEKTU „ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII DLA MIESZKAŃCÓW GMINY KRZANOWICE I GMINY RUDNIK”

INFORMACJA NA TEMAT PROJEKTU „ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII DLA MIESZKAŃCÓW GMINY KRZANOWICE I GMINY RUDNIK”

Tytuł projektu:
„Odnawialne źródła energii dla mieszkańców Gminy Krzanowice i Gminy Rudnik”

Nazwa Beneficjenta:

Gmina Krzanowice, Gmina Rudnik

Źródło dofinansowania:

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

Okres realizacji:

2022-04-25 – 2023-10-31

Wartość projektu:

14 541 006,00

Wartość dofinansowania:

12 359 855,10

Krótki opis projektu:

Urząd Gminy Rudnik otrzymał dofinansowanie do odnawialnych źródeł energii (OZE) projekt „OZE dla mieszkańców Gminy Krzanowice i Gminy Rudnik” w ramach wniosku złożonego pierwotnie w roku 2017 oraz powtórnie w roku 2021.

Dzięki staraniom Burmistrza Gminy Krzanowice oraz Wójta Gminy Rudnik po ponownym złożeniu wniosku w 2021r. Urząd Gminy Rudnik otrzymał dofinansowanie do odnawialnych źródeł energii (OZE).

Projekt polega na montażu odnawialnych źródeł energii wykorzystujących energię słoneczną do wytwarzania energii elektrycznej ( panele fotowoltaiczne) oraz energii cieplnej celem podgrzewania CWU ( kolektory słoneczne) na potrzeby gospodarstw domowych u prywatnych mieszkańców gminy Krzanowice oraz na montażu odnawialnych źródeł energii wykorzystujących energię słoneczną do wytwarzania energii elektrycznej ( panele fotowoltaiczne),energii cieplnej celem podgrzewania CWU ( kolektory słoneczne), energii aerotermalnej ( instalacje pomp ciepła do CWU) na potrzeby gospodarstw domowych u prywatnych mieszkańców gminy Rudnik.

Zakładane efekty, główne korzyści:

Zwiększenie poziomu produkcji energii ze źródeł odnawialnych, ograniczenie emisji pyłów i gazów oraz zaoszczędzenie zużycia energii finalnej

W najbliższym czasie Urząd Gminy będzie się kontaktował telefonicznie lub poprzez e-mail z osobami, które złożyły wniosek na instalacje fotowoltaiczne w celu potwierdzenia aktualności złożonego wniosku w 2017 roku. Pierwszeństwo udziału w programie będą miały wnioski złożone w 2017r. jednakże po weryfikacji tychże wniosków zostanie utworzona lista rezerwowa dla nowych chętnych.

 

 

Skip to content