Komunikat dla mieszkańców Rudnika

Szanowni Mieszkańcy,
 
👉W związku z odbywającymi się w dniach 24-27 kwietnia br. Mistrzostwami Polski Mażoretek w hali sportowej w Rudniku, informujemy o utrudnieniach w ruchu drogowym, zwłaszcza na osiedlu.
 
👉Część ul. Słonecznej od posesji nr 1 do 14 (droga na odcinku szkoły i hali sportowej) będzie zamknięta na ruch pojazdów, z wyjątkiem dojazdu do posesji, organizatorów oraz dostawców.
 
👉 Wszystkie parkingi oraz place na terenie Sołectwa Rudnik zostały zarezerwowane dla autokarów i busów drużyn i organizatorów (parkingi: GCI, SPZLA, plac w byłym PGR, UG).
 
👉Ruch autokarów i busów odbywać się będzie w formie pętli ulicami: Szkolna – Nowa – Słoneczna – Wesoła – Szkolna. Na wysokości ul. Szkolnej 4 zaplanowany jest punkt przystankowy dla drużyn. Prosimy aby w tych dniach nie blokować ww. dróg, tak aby autokary mogły swobodnie objechać wyznaczoną pętlę.
 
👉Ponadto cześć pasa drogowego wzdłuż ulic starego i nowego osiedla wyznaczona jest jako strefa parkowania dla odwiedzających mistrzostwa. Dotyczy to odcinków wzdłuż ulic: Słonecznej, Szkolnej, Akacjowej, Bukowej, Klonowej, Jodłowej, Grabowej, Jesionowej.
 
👉Zatem prosimy o wyrozumiałość i apelujemy o zachowanie bezpieczeństwa na drogach, ze zwróceniem szczególnej ostrożności na ruch pieszych na drogach osiedlowych.
 
👉Dziękujemy za wyrozumiałość.
 
👉W imieniu Związku Sportowego Mażoretek zapraszamy na widownię na wybitną imprezę by dopingować zawodniczkom naszego powiatu.
 
na zdjęciach plakat oraz plan wewnętrzny organizacji ruchu i stref parkingowych

Posiedzenie komisji komunalnej w dn. 23.04.2025r.

Zawiadamiam, że w dniu 23 kwietnia 2025 r. o godz. 15.00 w sali posiedzeń Urzędu Gminy Rudnik odbędzie się posiedzenie Komisji związków i porozumień komunalnych, mienia komunalnego i działalności gospodarczej, rolnictwa i ochrony środowiska.


Tematy posiedzenia:

1. Stan zbiorników retencyjnych na terenie Gminy Rudnik

2. Sprawy bieżące


Z poważaniem

Przewodniczący Komisji 

/-/ Krzysztof Badurczyk 

Posiedzenie komisji oświaty w dn. 22.04.2025r.

Zawiadamiam, że w dniu 22 kwietnia 2025 r. o godz. 15.00 w sali posiedzeń Urzędu Gminy Rudnik odbędzie się posiedzenie Komisji zdrowia, oświaty, kultury, opieki społecznej, prawa i porządku publicznego oraz ochrony przeciwpożarowej.


Tematy posiedzenia:

1. Funkcjonowanie opieki zdrowotnej oraz usług medycznych
2. Sprawy bieżące


Z poważaniem

Wiceprzewodniczący Komisji

/-/ Bogusław Stec

Gamów -utrudnienia w ruchu w dniu 17.04.2025

W związku z realizacją robót odtworzeniowych w ramach realizacji zadania pn.: “Budowa sieci kanalizacji i modernizacji sieci wodociągowej w Gamowie” informujemy, że w dniu 17.04.2025 przewidujemy układanie warstwy ścieralnej przy ul. Długiej w Gamowie w godzinach od 8.00 do 16.00.

Nie będzie w tym dniu przejazdu na odcinku od OSP do pos. 36.

Za utrudnienia przepraszamy i prosimy o wyrozumiałość.

Mistrzostwa Polski Mażoretek w Rudniku

W imieniu Związku Sportowego Mażoretek zapraszamy wszystkich zainteresowanych na Mistrzostwa Polski Mażoretek, które odbędą się 24-27 kwietnia br. w hali sportowej w Rudniku przy ul. Słonecznej 1. Mistrzostwa Polski Mażoretek objęte są Honorowym Patronatem Ministerstwa Sportu i Turystyki, Marszałka Województwa Śląskiego Wojciecha Saługi oraz Wójta Gminy Rudnik Piotra Rybki.

Serdecznie zapraszamy!!!

Zaproszenie KGW do udziału w konkursie “Bitwa Regionów”

Trwa nabór zgłoszeń do jubileuszowej, X edycji Ogólnopolskiego Konkursu Kulinarnego „Bitwa Regionów” – nie zwlekaj, dołącz już dziś!

Zapraszamy Koła Gospodyń Wiejskich i stowarzyszenia, którym bliskie są smaki regionów i dawne receptury, a wyjątkowe potrawy przygotowują z pasją i sercem.

 

Aby wziąć udział w konkursie, należy wysłać zgłoszenie drogą elektroniczną poprzez wypełnienie formularza dostępnego na stronie www.bitwaregionow.pl  lub pod linkiem https://www.kupujswiadomie.gov.pl/formularz-bitwa-regionow/  

 

Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 25 kwietnia 2025 r.

KONKURS BĘDZIE PRZEBIEGAĆ W TRZECH ETAPACH:

Etap I – Komisja kwalifikacyjna, na podstawie oceny formularzy zgłoszeniowych, utworzy listę rankingową prac konkursowych. Do udziału w wydarzeniach regionalnych I etapu konkursu przejdą KGW/stowarzyszenia, które znajdą się na najwyższych pozycjach list rankingowych. W każdym wydarzeniu weźmie udział maksymalnie 20 drużyn. Zespoły biorące udział w I etapie konkursu, które zostaną najwyżej ocenione przez komisje konkursowe podczas danego wydarzenia regionalnego, zostaną zakwalifikowane do II etapu, tj. półfinału konkursu.

Etap II – KGW/stowarzyszenia, które zajmą 1. miejsce w wydarzeniach regionalnych, wezmą udział w półfinałach wojewódzkich. 16 zespołów, które zdobędą 1. miejsce w II etapie konkursu – po 1 z każdego województwa – zakwalifikuje się do finału ogólnopolskiego.

Etap III – Finał z udziałem 16 drużyn odbędzie się 6–7 września 2025 r. na PGE Narodowym w Warszawie.

W tym roku pula nagród to ponad 65 tys. zł. Przewidziana jest również nagroda dodatkowa dla laureata I miejsca w finale – wyjazd przedstawicieli KGW/stowarzyszenia na zagraniczne targi rolno-spożywcze w UE.

Organizatorem wydarzenia jest Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

Patronat nad konkursem objął Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

 

 

Jubileusz 90 rocznicy urodzin Pani Elżbiety Jasiulek z Łubowic

W dniu 9 kwietnia bieżącego roku 90 rocznicę urodzin obchodziła Pani Elżbieta Jasiulek z Łubowic. Jubilatka urodziła się w Łubowicach w małym gospodarstwie rolnym. Jedna spośród 5 rodzeństwa. W młodości pomagała rodzicom w polu, a po objęciu gospodarstwa przez brata rozpoczęła pracę w Zakładzie Cukierniczym „Ślązak” w Raciborzu. Tam pracowała do samej emerytury. Z mężem zamieszkała w Raciborzu, wychowała dwóch  synów, doczekała 7 wnuków i 4 prawnuków. Od 20 lat jest wdową.

Serdeczne życzenia dostojnej Jubilatce złożył Wójt Gminy Rudnik Piotr Rybka oraz Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego Sabina Zięć.

Pani Elżbiecie składamy bukiet wspaniałych życzeń, dużo zdrowia, wszelkiej pomyślności na dalsze lata, a każdy kolejny dzień niech przynosi same powody do uśmiechu i radości. Wszystkiego najlepszego.

 

Komunikat KRUS – Trwa nabór wniosków na bezpłatne wakacyjne

Oddział Regionalny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Częstochowie informuje o rozpoczęciu naboru wniosków na wakacyjne turnusy rehabilitacyjne dla dzieci rolników ubezpieczonych w Kasie. Program rehabilitacji leczniczej realizowany jest w zakresie: chorób układu oddechowego oraz wad i chorób układu ruchu.

Dzieci z terenu województwa śląskiego, będą miały możliwość leczenia i odpoczynku w dwóch ośrodkach CRR KRUS:

  • podopieczni z wadami postawy i chorobami układu ruchu przebywać będą
    w Centrum Rehabilitacji Rolników KRUS w Jedlcu, w terminie od 28 lipca
    do 17 sierpnia 2025 roku;
  • podopieczni z chorobami układu oddechowego przebywać będą w Centrum Rehabilitacji Rolników KRUS w Iwoniczu Zdroju, w terminie od 16 lipca
    do 05 sierpnia 2025 roku.

Wnioski o skierowanie dziecka na turnus rehabilitacyjny można uzyskać w Oddziale Regionalnym KRUS w Częstochowie, Placówkach Terenowych KRUS lub na stronie internetowej www.gov.pl/krus.

Wniosek wystawiony przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej lub lekarza specjalistę wraz z załącznikami (zał. nr 2 Informacja o stanie zdrowia dziecka, zał. nr 6 Informacje podawane w przypadku pozyskiwania danych osobowych oraz zał. nr 7 Oświadczenie rodzica/opiekuna dot. zgody na udzielenie wszelkiej pomocy przedmedycznej i medycznej) należy złożyć w nieprzekraczalnym terminie do 3 czerwca 2025 roku.

Przy kierowaniu i kwalifikowaniu dzieci na turnusy rehabilitacyjne muszą zostać spełnione określone warunki:

  • Przynajmniej jedno z rodziców (opiekunów prawnych) musi podlegać ubezpieczeniu społecznemu rolników z mocy ustawy. Jeżeli rolnik ubezpieczony jest na wniosek
    w pełnym zakresie – ubezpieczenie powinno trwać nieprzerwanie co najmniej rok.
  • W roku 2025 na turnusy kierowane będą dzieci urodzone w latach 2010 – 2018  (7-15 lat).

Informujemy, iż:

  • Pierwszeństwo w skierowaniu na turnusy rehabilitacyjne mają dzieci posiadające orzeczenie o niepełnosprawności.
  • Pobyt na turnusach rehabilitacyjnych jest bezpłatny.
  • Rodzice lub opiekunowie prawni nie ponoszą kosztów związanych z dojazdem dziecka.
  • Dzieci uczestniczące w turnusach ubezpieczone są od następstw nieszczęśliwych wypadków.

Szczegółowe informacje w sprawie turnusów rehabilitacyjnych uzyskają Państwo
w Oddziale Regionalnym KRUS w Częstochowie, ul. Korczaka 5, Placówkach Terenowych KRUS oraz pod nr tel. 34 378 85 14.

APEL DO MIESZKAŃCÓW Nie spalaj śmieci w piecu domowym!

W okresie jesienno-zimowym każdy z nas odczuwa pogarszającą się jakość powietrza którym oddychamy. W znacznej mierze odpowiada za to tzw. niska emisyjność czyli emisja pochodząca ze spalania paliw stałych oraz śmieci w piecach, kominkach i kotłach.

Spalanie niskiej jakości węgla lub odpadów–w piecach domowych, które nie są wyposażone w żadne instalacje oczyszczania spalin, prowadzi do bardzo wysokiej emisji pyłów i substancji rakotwórczych.

W procesie spalania bardzo ważną rolę odgrywa temperatura spalania–w przypadku gdy jest ona zbyt niska, w emitowanych spalinach powstają zanieczyszczenia, których oddziaływanie na środowisko naturalne i zdrowie ludzi jest bardzo szkodliwe.

Miejmy świadomość tego, że wszystkie te zanieczyszczenia zatruwają nas i naszą ziemię!

PAMIĘTAJMY SPALONE ŚMIECI NIE ZNIKAJĄ!

Spalone śmieci zmieniają się w chmurę trucizn, która osiada na glebie w najbliższej okolicy. Trucizny te gromadzą się także w organizmie Twoim, Twoich dzieci, wnuków i po latach przyniosą efekt w postaci chorób.

Opał nie jest tani, ale czy konieczne musisz spalać śmieci?

Mimo bardzo negatywnego efektu ekologicznego, oraz znikomej wartości opałowej śmieci, część mieszkańców godzi się na takie zachowanie–tłumacząc to wysokimi kosztami opału.

ROZPALAJ PRAWIDŁOWO

W większości pieców węglowych znaczne efekty ekologiczne przynosi już sama zmiana sposobu rozpalania tzw. rozpalanie od góry. Metoda ta pomaga również w oszczędzaniu opału nawet o 1/3, efekt zadymienia jest przy tym ograniczony do minimum. To dość proste, ale wymaga nauki i zmiany przyzwyczajenia.

Urząd Gminy w Rudniku szczególnie w okresie jesienno-zimowym otrzymuje zgłoszenia o spalaniu odpadów. Bardzo często zdarza się, że informacja wpływa niestety już po fakcie. W przypadku, gdy sprawca wykroczenia zostanie „złapany na gorącym uczynku” grozi mu grzywna w postaci mandatu karnego nawet do 500 złotych lub skierowanie sprawy o ukaranie do Sądu Rejonowego, gdzie grzywna może wynosić nawet do 5 tysięcy złotych.

W razie jakichkolwiek wątpliwości, co do jakości paliw stosowanych w najbliższym otoczeniu prosimy o kontakt z pracownikiem Urzędem Gminy w Rudniku  (numer 32 60 59 116 lub 32 60 59  105), który ma uprawnienia do kontroli tego, czym palimy w piecach.

 

Informacje dot. występowania pryszczycy

Szanowni Państwo,

w związku z trudną i dynamicznie zmieniającą się sytuacją dot. występowania pryszczycy w gospodarstwach na terenie Słowacji i Węgier, poniżej przekazujemy informacje dotyczące występowania ww. jednostki chorobowej oraz zaktualizowaną ulotkę informacyjną w ww. zakresie. 

Do dnia 31 marca 2025r. stwierdzono 2 ogniska pryszczycy na terenie Węgier oraz 5 ognisk na terenie Słowacji. Wszystkie ww. ogniska dotyczyły gospodarstw utrzymujących bydło. W gospodarstwach, w których stwierdzono pryszczycę na terenie Węgier utrzymywano łącznie 4446 sztuk bydła. W gospodarstwach, w których stwierdzono pryszczycę na terenie Słowacji utrzymywano łącznie 6576 sztuk bydła. Lokalizację omawianych ognisk obrazuje poglądowa mapka, którą znajdziecie Państwo w załączeniu. 

Aktualnie obowiązujące akty prawne, dotyczące wprowadzonych środków nadzwyczajnych podjętych w związku z występowaniem ognisk pryszczycy, podobnie jak sytuacja epidemiologiczna zmieniają się bardzo dynamicznie. W związku z powyższym należy na bieżąco śledzić informacje zamieszczane zarówno na stronie Głównego Inspektoratu Weterynarii, jak i w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej oraz Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W związku z sytuacją epidemiologiczną na Węgrzech i Słowacji, na terenie województw graniczących ze Słowacją i Czechami wprowadzone zostały kontrole transportów zwierząt wjeżdżających na terytorium Polski. Kontrole prowadzone przez Policję, Straż Graniczną, Inspekcję Transportu Drogowego, Krajową Administrację Skarbową, we współpracy z Inspekcją Weterynaryjną. Uchybienia w transporcie przesyłek zwierząt, w tym niekompletna dokumentacja lub jej brak, może spowodować zakaz dalszego transportu zwierząt oraz dotkliwe skutki dla organizatora transportu, w tym nakaz zabicia zwierząt.

Prosimy o zapoznanie się z informacjami umieszczonymi w linkach poniżej. 

Ulotka WIW o pryszczycy dla hodowców zwierząt 2025

02-04-giw-ulotka-FMD

Telefony_komorkowe_czynne_calodobowo_09_04_2024-1

Komunikat dla mieszkańców ws. remontu ul. Długiej w Gamowie

“W związku z realizacją robót odtworzeniowych w ramach realizacji zadania pn.: “Budowa sieci kanalizacji i modernizacji sieci wodociągowej w Gamowie” informujemy że w dniu 10.04.2025 r. przewidujemy układanie warstwy ścieralnej na ul. Długiej w Gamowie. W godzinach od 8.00 do 16.00 nie będzie w tym dniu przejazdu na odcinku od OSP do posesji przy ul. Długiej 36.

Za utrudnienia przepraszamy i prosimy o wyrozumiałość.”

Za nami akcja sprzątania gminy pn. “Wiosenne porządki”

Za nami kolejna edycja akcji Sprzątania Gminy Rudnik, która odbyła się w dniach 22 i 29 marca 2025 r. pod hasłem “Wiosenne porządki”.

Jak co roku, Urząd Gminy Rudnik wraz z sołtysami i radnymi poszczególnych wsi zaangażowali się w organizację akcji sprzątania gminy. Zorganizowano worki i rękawiczki dla osób, którzy chcieli czynnie uczestniczyć w sprzątaniu. Akcji sprzątania gminy towarzyszyła dobra pogoda oraz frekwencja uczestników. Akcja zakończyła się poczęstunkiem dla uczestników.

Podziękowanie

Składam serdeczne podziękowania organizatorom, inicjatorom i wszystkim, którzy wzięli udział w tegorocznej akcji sprzątania w naszej gminie. Dziękujemy sołtysom, radnym naszej gminy za organizację wydarzeń i promowanie podstaw pro-ekologicznych wśród naszych mieszkańców, zwłaszcza tych najmłodszych.  Wasze zaangażowanie sprawiło, że nasza okolica stała się jeszcze piękniejsza.

Pamiętajmy jednak, aby dbać o środowisko każdego dnia, nie tylko w czasie akcji. Niech dbanie o najbliższą okolicę stanie się naszym codziennym nawykiem.

Piotr Rybka

Wójt Gminy Rudnik

ARiMR ogłosił nabór wniosków na dofinansowanie dla Kół Gospodyń Wiejskich

Od 24 marca 2025 r. po raz kolejny o dofinansowanie działalności statutowej mogą się ubiegać koła gospodyń wiejskich. Organizacje te muszą być wpisane do Krajowego Rejestru Kół Gospodyń Wiejskich, który jest prowadzony przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. 

Wsparcie, niezmiennie uzależnione od liczby członków (ustalonej na dzień złożenia wniosku), wynosi:

  • 8 tys. zł – dla kół, które tworzy nie więcej niż 30 osób;
  • 9 tys. zł – w przypadku organizacji liczących od 31 do 75 członków,
  • 10 tys. zł – jeśli w skład KGW wchodzi ponad 75 osób.

Otrzymane fundusze mogą zostać spożytkowane np. na działalność społeczno-wychowawczą i oświatowo-kulturalną, rozwój przedsiębiorczości czy krzewienie kultury ludowej.

Tradycyjnie wnioski przyjmują biura powiatowe ARiMR. Dokumenty można dostarczać: bezpośrednio do placówek, rejestrowaną przesyłką pocztową, a także za pośrednictwem platformy ePUAP lub usługi mObywatel.

Nabór potrwa do 30 września 2025 roku, pod warunkiem że budżet nie wyczerpie się wcześniej.

Dokumenty niezbędne do przyznania wsparcia – otwórz

Ogłoszenie w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego Gminy Rudnik

Wójt Gminy Rudnik ogłasza, że  Rada Gminy Rudnik podjęła Uchwałę Nr XII/84/2025 z dnia 19 lutego 2025 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego Gminy Rudnik.

Zgodnie z art. 13i ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wnioski do projektu planu ogólnego gminy można składać w Urzędzie Gminy Rudnik w nieprzekraczalnym terminie do dnia 30 kwietnia 2025r.

Wniosek ,,FORMULARZ PISMA DOTYCZĄCEGO AKTU PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO ‘’ można składać:

1)  w formie papierowej do Wójta Gminy Rudnik na adres: 47-411 Rudnik, ul. Kozielska 1,

2)  w formie elektronicznej, w szczególności za pomocą:

–    poczty elektronicznej na adres e-mail: urzad@gmina-rudnik.pl

–    platformy ePUAP: /UrzadRudnik/skrytka

–   e-Doręczeń: AE:PL-99709-91861-UWWAD-27

Jednocześnie informuje się, że wcześniej złożone wnioski dotyczące zmian aktualnie obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego Gminy Rudnik oraz Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nie wywierają skutków prawnych w zakresie planu ogólnego, wobec tego osoby zainteresowane powinny złożyć nowe wnioski dotyczące planu ogólnego (zgodne z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 13 listopada 2023 r. w sprawie wzoru formularza pisma dotyczącego aktu planowania przestrzennego – dostępne stacjonarnie w UG Rudnik, 47-411 Rudnik, ul. Kozielska 1 oraz na stronie BIP Urzędu Gminy Rudnik: https://bip.gmina-rudnik.pl/ ).

Po zmianach wprowadzonych z dnia 7 lipca 2023r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023r. poz. 1688),  ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2024 r. poz. 1130)  nie przewiduje się dokumentu planistycznego – studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, którego ustalenia były wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.

Obecnie dokumentem, który zastąpi obowiązujące studium oraz będzie podstawą do tworzenia i zmian miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego jest plan ogólny, który w przeciwieństwie do dotychczasowych studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy stanowić będzie akt prawa miejscowego.

Dodatkowe informacje można uzyskać w Urzędzie Gminy Rudnik w pokoju nr 7 lub pod nr telefonu 32 60 59 108.

 

Poniżej link ze wzorem formularza pisma dotyczącego aktu planowania przestrzennego:

https://bip.gmina-rudnik.pl/article/formularz-pisma-dotyczacego-aktu-planowania-przestrzennego/#formularz-pisma-dotyczacego-aktu-planowania-przestrzennego

 

Wójt Gminy Rudnik

/–/ Piotr Rybka

Akcja Doradcy Podatkowi Niepełnosprawnym

Od dziś rozpoczyna się XVI edycja akcji Śląskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
Doradcy podatkowi, członkowie Krajowej Izby Doradców Podatkowych, po raz kolejny angażują się pro publico bono w akcję udzielania porad i pomocy przy przygotowywaniu rocznych zeznań podatkowych dla osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Osoby zainteresowane otrzymają bezpłatną poradę z zakresu sporządzenia PIT za 2024 rok oraz możliwości skorzystania z ulg podatkowych.
Śląski Oddział KIDP już po raz szesnasty organizuje akcję pomocy w rozliczeniach podatkowych pod hasłem „Doradcy podatkowi niepełnosprawnym”. Potrwa ona od 6 marca do 24 kwietnia 2025 roku. Konsultacje podatkowe odbywać się będą raz w tygodniu, w czwartki w godzinach od 9.00 do 15.00 pod numerem telefonu 513-152-218.

Startuje #SuperDzielnicowy 2025!

Od 10 lutego br. można oddawać głosy na „swojego dzielnicowego”! Komenda Główna Policji, Telewizja Puls oraz ekipa serialu kryminalnego „Dzielnica strachu” wkraczają do akcji i po raz trzeci, w ramach kampanii społecznej #DzielnicaBEZstrachu, inicjują internetowy plebiscyt, którego celem jest promowanie bezpieczeństwa i współpracy lokalnych społeczności z dzielnicowymi oraz wyłonienie #SuperDzielnicowego 2025.

Zapraszamy do udziału w konkursie #DzielnicaBEZstrachu i wskazanie swojego ulubionego dzielnicowego. Wejdź i głosuj na stronie internetowej #DzielnicaBEZstrachu https://dzielnicabezstrachu.pl/

Więcej szczegółów znajdą Państwo na stronie KPP w Raciborzu – KLIKNUJ TUTAJ

 

60 lat po ślubie – Jubileusz Państwa Marty i Alfreda Rosa z Rudnika.

Dnia 20 lutego bieżącego roku Jubileusz Diamentowych Godów obchodzili  Państwo Marta i Alfred Rosa z Rudnika. Pani Marta urodziła się w Sławikowie. Pracowała na terenie Gminy Rudnik jako nauczycielka wychowania przedszkolnego oraz zajmowała się domem i wychowaniem dzieci.

Pan Alfred urodził się w Rudniku. Po ukończeniu szkoły pracował w inspektoracie PGR Racibórz jako pracownik kulturalno – oświatowy. Od marca1970 r. do grudnia 1972 r. był przewodniczącym Gminnej Rady Narodowej w Rudniku. Po reorganizacji objął funkcję wiceprezesa GS Rudnik, a następnie w PZGS (Powiatowy Związek Gminnych Spółdzielni) Racibórz został przeniesiony jako kierownik transportu i administracji, skąd przeszedł na emeryturę. Dodatkowo przez 18 lat Pan Alfred pełnił funkcję sołtysa wsi Rudnik. Jubilaci doczekali 2 synów, 5 wnuczek oraz 5 prawnucząt.

Życzenia Szanownym Jubilatom złożyli Wójt Gminy Piotr Rybka oraz Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego Sabina Zięć.

Państwu Marcie i Alfredowi Rosa życzymy dużo zdrowia, pogody ducha, wszelkiej pomyślności oraz kolejnych dni, miesięcy i lat pełnych szczęścia i radości, aby wspólnie doczekać kolejnych jubileuszy

 

Diamentowe Gody Państwa Jadwigi i Jana Rudek z Rudnika

W dniu 15 lutego 2025 roku Jubileusz sześćdziesięciolecia pożycia małżeńskiego świętowali Państwo Jadwiga i Jan Rudek z Rudnika. Oboje Jubilaci urodzili się i całe życie związani są z Rudnikiem. Pani Jadwiga do ślubu pracowała na gospodarstwie rolnym rodziców. Później zajmowała się domem, dziećmi oraz szyciem. Udzielała się w Kole Gospodyń Wiejskich w Rudniku. Pan Jan do przejścia na emeryturę pracował w Zakładach Kolejowych w Raciborzu jako ślusarz – spawacz. Z zamiłowania był hodowcą gołębi pocztowych.

Gratulacje Jubilatom złożyli Wójt Gminy Piotr Rybka oraz Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego Sabina Zięć.

Państwu Jadwidze i Janowi Rudek życzymy wszystkiego co najlepsze i najpiękniejsze. Niech nigdy nie brakuje im zdrowia, szczęścia i wszelkiej pomyślności.

 

Państwo Genowefa i Emanuel Szaton z Jastrzębia – Żelazne Gody

W dniu 13 lutego 2025 r. Jubileusz 65-tej rocznicy zawarcia związku małżeńskiego obchodzili Państwo Genowefa i Emanuel Szaton z Jastrzębia.

Pan Emanuel z zawodu stolarz pracował w swoim zawodzie aż do emerytury oraz pomagał w prowadzeniu wspólnego gospodarstwa rolnego. Pani Genowefa urodziła się i całe życie związana jest z Jastrzębiem. Pracowała na własnym gospodarstwie rolnym oraz zajmowała się domem i wychowaniem dzieci.

Jubilaci doczekali 3 dzieci, 9 wnuków i 11 prawnuków.

Dostojnym Jubilatom życzenia złożyli Wójt Gminy Piotr Rybka i Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego Sabina Zięć.

Państwu Genowefie i Emanuelowi Szaton życzymy kolejnych lat spędzonych w zdrowiu, szczęściu oraz pomyślności. Niech ten Jubileusz i następne będą przykładem dla przyszłych pokoleń.

 

 

90 rocznica urodzin Pani Erny Pendziałek z Rudnika

Dnia 12 lutego 2025 r. Jubileusz 90 rocznicy urodzin obchodziła Pani Erna Pendziałek z Rudnika. Jubilatka w Rudniku zamieszkała zaraz po ślubie. Pracowała w Kietrzu w fabryce dywanów. Po urodzeniu pierwszego dziecka zrezygnowała z pracy zawodowej i zajęła się pracą w domu, na małym gospodarstwie oraz wychowaniem dzieci. Urodziła trzy córki, doczekała trzech wnuczek, jednego prawnuka oraz  czterech prawnuków.

            Gratulacje dostojnej Jubilatce złożył Wójt Gminy Rudnik Piotr Rybka oraz Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego Sabina Zięć.

Pani Ernie życzymy radości z każdego dnia, dużo zdrowia oraz wszelkiej pomyślności na dalsze lata.

 

 

RUSZA NABÓR WNIOSKÓW O UDZIELENIE GMINNEJ DOTACJI DO WYMIANY ŹRÓDŁA CIEPŁA W TERMINIE OD 03.03.2025 r. DO 14.03.2025 r.

Wójt Gminy Rudnik ogłasza nabór wniosków o udzielenie dotacji z budżetu Gminy Rudnik na dofinansowanie do wymiany źródeł ciepła w celu ograniczenia niskiej emisji zgodnie z przyjętą Uchwałą nr XII/101/2019 Rady Gminy Rudnik z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu udzielenia dotacji na realizację przedsięwzięć służących ochronie powietrza na terenie Gminy Rudnik w ramach „Programu Ograniczenia Niskiej Emisji na terenie Gminy Rudnik”, z późniejszymi zmianami (aktualizacje Uchwał do pobrania pod niniejszym ogłoszeniem).
Realizacja zadania objętego dofinansowaniem dotyczy wyłącznie nieruchomości, które położone są w granicach administracyjnych Gminy Rudnik.

Wnioskodawcami mogą być: właściciele, współwłaściciele lub osoby posiadające inny tytuł prawny do budynku/lokalu mieszkalnego położonego na terenie Gminy Rudnik. W przypadku współwłasności lub lokali mieszkalnych w budynkach mieszkalnych wymagana jest również zgoda odpowiednio wszystkich współwłaścicieli lub administratora budynku mieszkalnego na realizację zadania (Załącznik nr 3 do Regulaminu).

Dotacja udzielana jest na wymianę starych kotłów grzewczych na nowe ekologiczne źródło ciepła takie jak:

–  kocioł na paliwo stałe, spełniające określone wymagania jakościowe zgodne z normą PN-EN 303-5:2012 (5 klasy),

– kocioł na biomasę (np. pellet), spełniające określone wymagania jakościowe zgodne z normą PN-EN 303-5:2012 (5 klasy),

– kocioł gazowy kondensacyjny lub pulsacyjny,

– kocioł olejowy kondensacyjny,

– kocioł elektryczny indukcyjny,

– pompa ciepła.

Dotacja udzielona zostanie w wysokości do 60 % kosztów kwalifikowanych realizowanego zadania, lecz nie więcej niż 4.000,00 zł na jeden budynek/lokal mieszkalny.

Wnioski można składać w Urzędzie Gminy Rudnik, ul. Kozielska 1, 47-411 Rudnik w godzinach pracy urzędu, w formie elektronicznej przez e- PUAP, lub przesłać pocztą w terminie od 03.03.2025 r. do 14.03.2025 r.

Do wniosku należy dołączyć:

1) Oświadczenie – Załącznik nr 2 do Regulaminu;

2) Wstępną opinię kominiarską (w przypadku urządzeń grzewczych, gdzie emitorem spalin jest komin);

3) Dokumentację fotograficzną: co najmniej 1 zdjęcie (w formie papierowej) likwidowanego źródła ciepła;

4) Zgoda na realizację zadania (o ile jest wymagana) – Załącznik nr 3 do Regulaminu.

Prosimy o zapoznanie się z Regulaminem  – do pobrania TUTAJ

Uwaga!

  • Wnioski złożone przed bądź po wyznaczonym terminie – zostaną odrzucone.
  • Wymiana starego pieca może odbyć się dopiero po zawarciu umowy z Gminą Rudnik.

 

Wójt Gminy Rudnik                         

/-/ Piotr Rybka     

PLIKI DO POBRANIA:

  1. Załącznik nr 1 do Regulaminu – WNIOSEK
  2. Załącznik nr 2 do Regulaminu – OŚWIADCZENIE
  3. Załącznik nr 3 do Regulaminu – ZGODA WPÓŁWŁAŚCICIELA
  4. Załącznik nr 4 do Regulaminu – ZAWIADOMIENIE O ZAKOŃCZENIU ZADANIA
  5. Załącznik nr 5 do Regulaminu – PROTOKÓŁ ODBIORU KOŃCOWEGO 

Uchwała Nr LXII/534/2024

Uchwała Nr XII/101/2019

Zmiana Regulaminu z kwietnia 2020

Zmiana Regulaminu z listopada 2020

Komunikat GOPS w Rudniku. Trwa nabór do programu „Opieka wytchnieniowa”.

   Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rudniku w związku z realizacją zadania w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłasza nabór do programu „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025 finansowanego z Funduszu Solidarnościowego.

 

      Program jest kierowany do członków rodzin lub opiekunów, którzy wymagają wsparcia w postaci doraźnej, czasowej przerwy w sprawowaniu bezpośredniej opieki nad dziećmi od ukończenia 2 roku życia do ukończenia 16 roku życia  z orzeczeniem o niepełnosprawności lub nad osobami posiadającymi orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności.

   Opieka wytchnieniowa  ma za zadanie odciążenie członków rodzin lub opiekunów osób niepełnosprawnych poprzez wsparcie ich w codziennych obowiązkach zapewniając czasowe zastępstwo. Dzięki temu wsparciu osoby zaangażowane na co dzień w sprawowanie opieki dysponować będą czasem, który będą mogły przeznaczyć na odpoczynek i regenerację, jak również na załatwienie niezbędnych spraw.

       Usługi opieki wytchnieniowej mogą służyć również okresowemu zabezpieczeniu potrzeb osoby niepełnosprawnej w sytuacji, gdy opiekunowie z różnych powodów nie będą mogli wykonywać swoich obowiązków.

 

Osoby zainteresowane pomocą w ramach Programu prosimy o kontakt z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej tel: 32/ 605 91 44

 

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rudniku
ul. Gawliny 2, 47-411 Rudnik                                                                           

Tel./Fax: (32) 605 91 44,

e-mail: gops@gmina-rudnik.pl  

                                                                                  

 

Informacja dla właścicieli nieruchomości położonych w Gamowie na obszarze objętym realizacją inwestycji pt.: „ Budowa sieci kanalizacyjnej i modernizacja sieci wodociągowej w miejscowości Gamów” – etap I.

Szanowni Właściciele nieruchomości położonych w Gamowie na obszarze objętym realizacją inwestycji                          

 

Wójt Gminy Rudnik oraz Kierownik Zakładu Wodociągów i Usług Komunalnych w Rudniku, mając na uwadze zbliżający się termin zakończenia prac związanych z wybudowaniem sieci kanalizacji sanitarnej – planowanym na koniec II kw. 2025r, niniejszym przedstawiają w punktach najważniejsze informacje związane z działaniami jakie musza podjąć mieszkańcy w celu przyłączenia swoich posesji do nowo wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej.

Bezpośrednio po terminie uzyskania pełnej zdolności nowo wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej wraz z oczyszczalnią do odbioru ścieków zostanie do Państwa wysłany pakiet korespondencji, w którym szczegółowo będzie opisany sposób wykonania przyłącza kanalizacyjnego tj. odcinka kanalizacji łączącego Państwa wewnętrzną instalacje sanitarną budynku ze studzienką przyłączeniową posadowiona w ramach projektu na Państwa działce lub z przykanalikiem doprowadzonym do granicy Państwa działki (w przypadku gdzie mieszkaniec na etapie projektu nie wyraził zgody na wejście w teren prywatnej działki).

Planowany termin przekazania tych pism – koniec Ikw. 2025r.

Jednocześnie przypomina się, iż zgodnie z art.5 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 19.09.1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2024 poz. 399 t.j. z późn. zm.) oraz Uchwały Nr XV/124/2020 Rady Gminy Rudnik z dnia 26 lutego 2020r. w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązującego na terenie Gminy Rudnik, właściciel nieruchomości ma obowiązek przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej.

Do wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej zabronione jest wprowadzanie wód deszczowych, roztopowych, gnojowicy, oraz innych ścieków pochodzących z działalności rolniczej.

 

Przyłącze kanalizacyjne musi być wykonane zgodnie z wydanymi warunkami technicznymi i jednocześnie przypominamy o konieczności zgłoszenia wykonanego przyłącza do odbioru technicznego przed jego zasypaniem, którego dokonają pracownicy Zakładu Wodociągów i Usług Komunalnych w Rudniku z/s 47-411 Rudnik ul. Gawliny 2

 

Na wykonanie przyłączy (podłączenia posesji do nowo wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej) będziecie mieli Państwo czas ok. 3 miesięcy od dnia otrzymania warunków przyłączenia się do sieci.

 

Zwracamy uwagę na celowość dobrowolnego doprowadzenia gospodarki ściekowej na własnej posesji do pełnej zgodności z przepisami prawa. Niewykonanie obowiązku przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej, o którym mówi ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, upoważnia Wójta Gminy do wydania decyzji nakazującej wykonanie obowiązku przyłączenia zgodnie z art. 5 ust 7 ww. ustawy.    

 

Dodatkowe informacje, na temat podłączenia nieruchomości do nowo wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej można uzyskać w ZWiUK Rudnik telefonicznie pod nr 32 410 64 18; 696428160 lub drogą elektroniczną na adres e-mail: tomasz.kostka@gmina-rudnik.pl.

 

Z poważaniem

                                                              /-/  Piotr Rybka

                                                               Wójt Gminy Rudnik

 

 

                                                    /-/       Tomasz Kostka

                                                    

Kierownik ZWiUK Rudnik

Przejdź do treści