Komunikat Urzędu Gminy w Rudniku

Urząd Gminy Rudnik przypomina o obowiązku aktualizowania deklaracji dotyczących źródeł ciepła i źródeł spalania paliw (CEEB – Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków). Każdy właściciel lub zarządca budynku zobowiązany jest do utrzymywania danych w ewidencji w stanie zgodnym z rzeczywistością. W przypadku jakiejkolwiek zmiany, takiej jak wymiana kotła, montaż pompy ciepła lub likwidacja dotychczasowego źródła ogrzewania, należy niezwłocznie zaktualizować deklarację.

Deklarację można złożyć elektronicznie za pośrednictwem strony internetowej https://ceeb.gov.pl lub osobiście w Urzędzie Gminy Rudnik, w godzinach pracy urzędu.

Informujemy, że Urząd Gminy będzie prowadzał kontrole. Kontrole obejmą budynki, w których nie złożono deklaracji, obiekty, w których eksploatowane są kotły o klasie niższej niż trzecia, oraz przypadki, w których istnieje podejrzenie, że dane zawarte w deklaracji nie odpowiadają stanowi faktycznemu. Działania te wynikają z obowiązku ustawowego i mają na celu zapewnienie aktualności danych w ewidencji oraz poprawę jakości powietrza na terenie gminy.

W razie pytań lub wątpliwości, a także w celu uzyskania pomocy przy wypełnianiu deklaracji, prosimy o kontakt z Urzędem Gminy – Referat Ochrony Środowiska, tel. 32 60 59 105

Zaproszenie na spotkanie informacyjne dotyczące aplikowania o środki z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach alokacji Stowarzyszenia Lokalnej Grupy Działania „Partnerstwo dla Rozwoju”

 

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Partnerstwo dla Rozwoju” organizuje spotkanie informacyjne dla potencjalnych wnioskodawców  chcących aplikować o środki z Europejskiego Funduszu Społecznego+ za pośrednictwem LGD. Spotkanie poświęcone będzie ogólnym zasadą udzielania wsparcia oraz kwalifikowalności działań, wnioskodawców oraz wydatków w ramach działań EFS+. Spotkanie odbędzie się w dniu 3 listopada 2025 roku o godzinie 17:00 w Sali Konferencyjnej Zamku Piastowskiego w Raciborzu.

Szczegółowe informacje dot. naboru znajdują się na stronie www http://www.grupadzialania.pl/site/index/13/35/news/233.html

Informacja o zwołaniu XX sesji Rady Gminy Rudnik w dn. 29.10.2025r.

Zwołuje się  XX sesję Rady Gminy Rudnik na dzień 29 października 2025r. na godz. 15:15 z sali posiedzeń Urzędu Gminy Rudnik z następującym porządkiem obrad:

1. Otwarcie XX sesji, stwierdzenie prawomocności obrad
2. Przyjęcie porządku obrad
3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji Rady Gminy
4. Sprawozdania z działalności komisji stałych
5. Informacja Wójta z działalności między sesjami
6. Przyjęcie uchwał w sprawie:
6.1. poparcia stanowiska Zarządu Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego z siedzibą w Rybniku;
6.2. zmiany uchwały nr IX/74/2024 Rady Gminy Rudnik z dnia 16 grudnia 2024r. w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu wyboru najemcy w celu zawarcia umowy najmu nieruchomości na czas nieokreślony;
6.3. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Rudnik
6.4. zmiany w budżecie Gminy na rok 2025;
6.5. zmiany uchwały VIII/67/2024 Rady Gminy Rudnik z dnia 27 listopada 2024 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Raciborskiemu na realizację publicznego transportu zbiorowego;
6.6. wyrażenia zgody na zawarcie umowy najmu – wynajęcie pomieszczeń na pierwszym piętrze Punktu Lekarskiego w Szonowicach na 10 lat;
6.7. wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości, działki nr 460/3 a.m. 3 położonej w Rudniku;
6.8. wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości, działek nr 458/1, 458/2 i 464/4 a.m.3 na działkę nr 460/4 a.m.3 położonych w Rudniku;
6.9. przekazania wniosku według właściwości do Wójta Gminy Rudnik.
7. Interpelacje i zapytania radnych, wolne wnioski i informacje
8. Zakończenie obrad

Opieka wytchnieniowa 2026 – GOPS w Rudniku informuje

 Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rudniku w związku z realizacją zadania w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej planuje w 2026 roku kontynuować  program „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026.

Program ma na celu wsparcie członków rodzin oraz opiekunów, którzy na co dzień sprawują bezpośrednią opiekę nad:

– dziećmi w wieku od 2 do 16 lat posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności,

– osobami z niepełnosprawnością posiadającymi:

  1.      a) orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, lub 
  2.      b) orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności – zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44, z późn. zm.).

– poprzez umożliwienie uzyskania doraźnej, czasowej pomocy w formie usługi opieki wytchnieniowej, tj. odciążenie od codziennych obowiązków łączących się ze sprawowaniem opieki nad osobą z niepełnosprawnością przez zapewnienie czasowego zastępstwa w tym zakresie. Dzięki temu wsparciu, osoby zaangażowane na co dzień w sprawowanie opieki nad osobą z niepełnosprawnością dysponować będą czasem, który mogą przeznaczyć na odpoczynek i regenerację, jak również na załatwienie niezbędnych spraw życiowych. Usługi opieki wytchnieniowej mogą służyć również okresowemu zabezpieczeniu potrzeb osoby z niepełnosprawnością w sytuacji, gdy członkowie rodzin lub opiekunowie z różnych powodów nie będą mogli wykonywać swoich obowiązków.

Prosimy o zgłaszanie się osób zainteresowanych udziałem w Programie “Opieka Wytchnieniowa” – edycja 2026 w terminie do dnia 30 października 2025 roku  do godz: 15:00 w celu dokonania diagnozy potrzeb. Zebrane od Państwa informacje posłużą do ustalenia zapotrzebowania w 2026 roku i aplikowanie o środki finansowe na realizację Programu.

 

Osoby zainteresowane udziałem w Programie prosimy o kontakt z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Rudniku osobiście w godzinach pracy lub telefonicznie

 

  • poniedziałek – piętek 7:00 – 15:00
  • (32) 6059144

 

Udział w programie jest BEZPŁATNY!

Prosimy o zapoznanie się  z treścią programu – POBIERZ

Posiedzenie Komisji Komunalnej w dn. 22.10.2025 r.

Zawiadamiam, że w dniu 22 października 2025 r. o godz. 15.15 w sali posiedzeń Urzędu Gminy Rudnik odbędzie się posiedzenie Komisji związków i porozumień komunalnych, mienia komunalnego i działalności gospodarczej, rolnictwa i ochrony środowiska.


Tematy posiedzenia:

1. Przegląd uchwał zebrań wiejskich w sprawie wniosków o zaplanowanie przedsięwzięć budżecie gminy Rudnik na rok 2026 ze środków sołectw w ramach funduszu sołeckiego
2. Sprawy bieżące


Z poważaniem

Przewodniczący Komisji 

/-/ Krzysztof Badurczyk 

Posiedzenie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w dn. 22.10.2025r.

Zawiadamiam, że w dniu 22 października 2025r. o godz. 15.00 w sali posiedzeń Urzędu Gminy Rudnik odbędzie się posiedzenie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Rudnik.


Porządek posiedzenia:

1. Otwarcie posiedzenia

2. Rozpatrzenie pisma Parafii Rzymskokatolickiej pw. Św. Jerzego w Sławikowie

3. Zakończenie posiedzenia

Z poważaniem

Przewodniczący Komisji 

/-/ Sebastian Jarosz 

Posiedzenie Komisji Oświaty w dn. 20.10.2025r.

Zawiadamiam, że w dniu 20 października 2025 r. o godz. 15.15 w sali posiedzeń Urzędu Gminy Rudnik odbędzie się posiedzenie Komisji zdrowia, oświaty, kultury, opieki społecznej, prawa i porządku publicznego oraz ochrony przeciwpożarowej.


Tematy posiedzenia:

1. Stan realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2024/2025 – ocena efektów edukacji uczniów szkół gminnych.
2. Sprawy bieżące

 

Z poważaniem

Przewodnicząca Komisji 

/-/ Katarzyna Władarz

 

Apel Policji w sprawie oszustw metodą „na wnuczka” lub „na policjanta”

Pomimo licznych apeli oraz szeroko zakrojonych akcji profilaktyczno-edukacyjnych, Policja każdego dnia odnotowuje przypadki oszustw dokonywanych na tzw. legendę, m.in.: „na wnuczka”, „na policjanta”, “na wypadek”, czy “na pracownika banku”. Ofiarami tych przestępstw padają seniorzy, ale także osoby w średnim wieku. Nie bądźmy obojętni i wcześniej ostrzegajmy naszych krewnych przed osobami podszywającymi się pod członków rodziny czy policjantów. Nie pozwólmy, aby nasi najbliżsi stracili dorobek swojego życia.
 
Oszuści “na wnuczka” i “na policjanta” wciąż oszukują starsze osoby. Wyłudzają pieniądze od naszych babć, mam, cioć, dziadków, ojców i wujków. Sprawcy w taki sposób prowadzą rozmowę ze swymi ofiarami, aby wywołać u nich zdenerwowanie i uśpić ich czujność. Taka manipulacja sprawia, że część z tych osób wierzy w historie opowiadane przez oszustów i przekazuje im swoje oszczędności.
Po raz kolejny przypominamy o sposobie działania oszustów:
 
Metoda “na policjanta”
 
Rozmówca podaje się za policjanta, który prowadzi tajną akcję, mającą na celu ochronę oszczędności, zgromadzonych przez seniorów na rachunku bankowym. Jednocześnie informuje, że tylko współpraca z organami ścigania pozwoli na uratowanie pieniędzy przed defraudacją. Aby uwiarygodnić swoją historię, fałszywy stróż prawa prosi o wybranie numeru alarmowego 112 lub 997, ale jednocześnie nie rozłącza się. Po wybraniu przez ofiarę wskazanego numeru, w słuchawce pojawia się kolejny głos informujący o połączeniu z rzekomym dyżurnym komendy, który potwierdza tożsamość swojego przedmówcy jako policjanta. Kolejno następuje telefoniczne instruowanie pokrzywdzonego, w jaki sposób ma wypłacić pieniądze i komu je przekazać lub gdzie pozostawić. Oszuści najczęściej proszą o przekazanie pieniędzy osobie, która się po nie zgłosi albo też przelanie na podane konto bankowe, które rzekomo należy do Policji. Coraz częściej by nie narazić się na zdemaskowanie, złodzieje proszą o pozostawienie pieniędzy np. w koszu na śmieci lub wyrzucenie ich przez okno.
 
Metoda “na wnuczka”
 
Do pokrzywdzonego dzwoni osoba przedstawiająca się za wnuczka (lub innego członka rodziny), który pilnie potrzebuje pomocy finansowej. Rozmowa zawsze prowadzona jest w taki sposób, by ofiara sama podała imię np. wnuczka czy siostrzeńca. Później następuje wypytywanie o zgromadzone oszczędności i opowiadanie wyimaginowanych historii o przeznaczeniu pieniędzy. Jednocześnie pada zapewnienie o szybkim zwrocie długu. Oczywiście będący w potrzebie członek rodziny nigdy nie może odebrać „pożyczki” osobiście, bo właśnie załatwia ważną sprawę, ale ma znajomego, który się po nią chętnie zgłosi. Pokrzywdzeni dowiadują się o tym, że zostali oszukani w momencie, gdy dochodzi do rozmowy z prawdziwym członkiem rodziny, który o pożyczce nic nie wie.
 
Metoda “na wypadek”
 
Oszust, dzwoniąc do pokrzywdzonego, przedstawia się jako policjant lub kolega bliskiego członka rodziny. Tym razem wymyśla historię o rzekomym wypadku, którego sprawcą jest osoba bliska ofierze, a jedynym ratunkiem uniknięcia kary jest przekazanie „poszkodowanej w wypadku” znacznej sumy pieniędzy. Najczęściej pada informacja, że krewny nie może zgłosić się po pieniądze osobiście, ponieważ właśnie składa zeznania w komisariacie. Podobnie jak w metodzie „na wnuczka”, pieniądze od seniora odbiera znajomy dzwoniącego.
 
Metoda “na pracownika banku”
 
Rozmówca podaje się za pracownika banku. Informuje ofiarę, że z jej konta skradziono pieniądze. Następnie do pokrzywdzonego telefonuje rzekomy policjant, który potwierdza fakt defraudacji pieniędzy z rachunku bankowego oraz przestrzega, że może dojść również do kradzieży mieszkaniowej. W celu ochrony przechowywanych w domu kosztowności i gotówki poleca albo przekazanie ich osobie, która się po nie zgłosi, albo np. wyrzucenie przez okno lub pozostawienie ich np. we wskazanym koszu na śmieci.
Oszuści dzwonią do osób postronnych i wymyślają także inne historie. W ten sposób grają na emocjach ludzkich. Ich działania są bardzo dynamiczne. Rozmówca nie ma czasu na skontaktowanie się z rodziną i sprawdzenie takiej informacji.
 
Apelujemy o zachowanie rozsądku i ostrożności w kontaktach z osobami obcymi, szczególnie takimi, które namawiają nas do wypłacenia i przekazania pieniędzy. Pamiętajmy, że przez telefon każdy może być wnuczkiem, policjantem, urzędnikiem, synem znajomego. Dlatego należy zachować ostrożność i kierować się ograniczonym zaufaniem wobec rozmówców podających się za bliskich, potrzebujących wsparcia finansowego lub innych osób, które zapewniają o chęci ochrony naszych oszczędności. Nie należy także wpuszczać do domu nieznajomych i przekazywać im pieniędzy.
 
Zapamiętaj!
 
Prawdziwi funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie działaniach telefonicznie! Policjanci nigdy przez telefon nie wypytują o dane personalne oraz ilość oszczędności i miejsca ich przechowywania. Nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy nieznanym osobom lub pozostawienie ich we wskazanym przez nich miejscu. Zachowaj czujność. Jeśli ktoś będzie chciał cię oszukać, podając się przez telefon za policjanta – zakończ rozmowę telefoniczną! Nie wdawaj się w rozmowę z oszustem. Poinformuj o podejrzanym telefonie kogoś bliskiego. Ostrożność może uchronić przed utratą zbieranych przez wiele lat oszczędności. W sytuacji, kiedy masz podejrzenia zawsze dzwoń na numer alarmowy 112.
 
Źródło: Materiał prasowy Policji

Ogólnopolska Karta Seniora – informacje dla seniorów

Program Ogólnopolska Karta Seniora jest programem autorskim Stowarzyszenia MANKO, które od 27 lat podejmuje wiele inicjatyw, mających na celu poprawę jakości życia, zdrowia i bezpieczeństwa seniorów. 

Czym jest Ogólnopolska Karta Seniora?

Każdy senior, który ukończył 60 lat może zostać członkiem wspierającym Stowarzyszenie MANKO i otrzymać własną Ogólnopolską Kartę Seniora. Karta ta upoważnia do zniżek w wielu punktach w całej Polsce, w tym m in. sanatoriach, uzdrowiskach, przychodniach, gabinetach rehabilitacji, instytucjach zdrowia i kultury.

Lista wszystkich punktów honorujących Ogólnopolską Kartę Seniora znajduje się na stronie internetowej www.oks.glosseniora.pl. Niemal każdego dnia dołączają do nas nowe firmy, które deklarują współpracę z Głosem Seniora i tym samym wprowadzają rabaty dla posiadaczy Ogólnopolskiej Karty Seniora (OKS). Jest ich już 4500.

Już 650 tys. seniorów jest posiadaczami Ogólnopolskiej Karty Seniora!

Jeżeli chcielibyście Państwo się stać posiadaczami Ogólnopolskiej Karty Seniora i z niej korzystać możecie Państwo wysłać na adres redakcji Głosu Seniora wypełniony formularz z potwierdzeniem uregulowania składki członkowskiej., która wynosi 30 zł na rok.

Więcej informacji znajdą Państwo na stronie internetowej Ogólnopolskiej Karty Seniora – https://glosseniora.pl/ogolnopolska-karta-seniora/

Pomocy udziela także Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rudniku przy ul. Abp Józefa Gawliny 2 lub pod nr telefonu 32 60 59 144.

 

Gmina Rudnik realizuje projekt pn. „Poprawa efektywności energetycznej szkół na terenie Gminy Rudnik”

W dniu 04 sierpnia 2025 r. została podpisana umowa o dofinansowanie przedsięwzięcia pn. „Poprawa efektywności energetycznej szkół na terenie Gminy Rudnik”.

Projekt został zakwalifikowany do dofinansowania uchwałą Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z dnia 22 maja 2025 r. w ramach inwestycji B1.1.3 Termomodernizacja instytucji edukacyjnych, Komponent B „Zielona energia i zmniejszenie energochłonności” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Przedsięwzięcie zostało zgłoszone w naborze nr KPOD.03.05-IW.04-0134/24.

Wartość przyznanego dofinansowania wynosi 2 827 564,82 zł.

Zakres projektu obejmuje realizację zadań termomodernizacyjnych w dwóch placówkach oświatowych:

– Szkole Podstawowej w Rudniku;

Szkole Podstawowej w Grzegorzowicach.

W ramach przedsięwzięcia zaplanowano również działania informacyjno-edukacyjne w zakresie racjonalnego zużycia energii oraz promowania aktywności fizycznej na świeżym powietrzu.

Celem realizacji projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz poprawa warunków nauki i pracy w placówkach oświatowych Gminy Rudnik.

Gmina Rudnik, jako Beneficjent projektu „Poprawa efektywności energetycznej szkół na terenie Gminy Rudnik” realizowanego w ramach Inwestycji: B1.1.3. Termomodernizacja instytucji edukacyjnych Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, informuje o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych.

Mechanizm ten został opracowany i udostępniony przez Jednostkę Wspierającą Plan Rozwojowy i stanowi narzędzie informatyczne umożliwiające przekazywanie informacji o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego w szczególności poprzez:

  1. specjalny adres e-mail: nieprawidlowosci@nfosigw.gov.pl;
  2. elektroniczny system zgłoszeń za pośrednictwem dedykowanej stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/nfosigw/zglaszanie-naduzyc

 

Diamentowe Gody Państwa Brygidy i Manfreda Rudek z Rudnika

W dniu 10 października bieżącego roku Jubileusz Diamentowych Godów świętowali Państwo Brygida i Manfred z Rudnika. Ślub cywilny zawarli przed 60-cioma laty w raciborskim Urzędzie Stanu Cywilnego. Pani Brygida urodziła się w Gliwicach, z zawodu krawcowa. Pracowała w swoim zawodzie w Spółdzielni Sprawność w Raciborzu, następnie jako ekspedientka w kiosku w Rudniku, gdzie po siedmiu latach zwolniła się i wróciła do krawiectwa. Wówczas podjęła pracę najpierw w prywatnej firmie, a następnie w Zakładzie Poprawczym w Raciborzu. Oprócz tego zajmowała się domem i wychowaniem dzieci. Przez wiele lat była członkiem Koła Gospodyń Wiejskich w Rudniku. Pan Manfred pochodzi z Rudnika. Pracował do emerytury jako mistrz w Zakładzie Elektrod Węglowych w Raciborzu.

Jubilaci doczekali syna i dwóch córek, jednej wnuczki, czterech wnuków oraz siedmiu prawnuków.

Dostojnym Jubilatom życzenia złożyli Wójt Gminy Piotr Rybka i Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego Sabina Zięć.

            Państwu Brygidzie i Manfredowi Rudek serdecznie gratulujemy i życzymy kolejnych wspólnie spędzonych lat w zdrowiu i radości, aby dalej razem trzymali tę miłość w rękach i nieśli ją przez całe życie. 

Przejdź do treści