Informacje na temat pryszczycy

W związku ze stwierdzeniem w dniu 10 stycznia 2025r. pierwszego od 37 lat przypadku pryszczycy na terenie Republiki Federalnej Niemiec, Śląski Wojewódzki Lekarz Weterynarii przesyła informacje dotyczące ww. jednostki chorobowej oraz ulotkę informacyjną Głównego Lekarza Weterynarii.

Ognisko pryszczycy na terenie Niemiec z dnia 10 stycznia 2025r. zostało stwierdzone u trzech wołów domowych (water Buffalo; Bubalus bubalis), utrzymywanych hobbystycznie w gospodarstwie liczącym łącznie 14 sztuk zwierząt. Gospodarstwo zlokalizowane jest w odległości około 70 km od granicy z Polską, w gminie Hoppegarten, w powiecie MaerkischOderland, kraj związkowy Brandenburgia. Właściwe władze wyznaczyły obszary objęte ograniczeniami: zapowietrzony w promieniu 3 km od ogniska oraz zagrożony w promieniu 10 km wokół ogniska. Rozpoczęto także dochodzenie epidemiologiczne w celu ustalenia źródła choroby. W promieniu 1 km uśmiercono wszystkie zwierzęta z gatunków wrażliwych.

Pryszczyca (Foot and mouth disease – FMD) jest zakaźną i zaraźliwą chorobą wirusową zwierząt parzystokopytnych domowych oraz dzikich. Na zakażenie najbardziej wrażliwe jest bydło, następnie świnie, owce i kozy. Chorobę wywołuje wirus z rodzaju Aphtovirus należący do rodziny Picornaviridae. Kraj, w którym wystąpi FMD, narażony jest na bardzo duże straty ekonomiczne w przemyśle mięsnym oraz hodowli, a także obowiązkową likwidację stad, w których stwierdzono zakażenie.

Choroba nie jest groźna dla ludzi.
Zakażone zwierzęta wydalają wirus z wydychanym powietrzem, wydzielinami oraz wydalinami. Największa koncentracja wirusa znajduje się w płynie surowiczym i nabłonku pojawiających się pęcherzy. Zwierzęta mogą być nosicielami wirusa nawet do kilku lat. 

Źródła zakażenia:
• zakażone zwierzęta,
• ślina, mleko, kał, pasza, woda, żłoby, podłogi, pastwiska, skóra, wełna,
• mięso i jego przetwory nie poddane odpowiedniej obróbce,
• nasienie i zarodki,
• wektory mechaniczne: środki transportu, narzędzia i sprzęt używany przy pracy ze zwierzętami wrażliwymi, ręce, odzież i obuwie obsługi, gryzonie, ptaki,
• odpadki kuchenne

Ochrona zwierząt przed chorobą
W celu ochrony stada przez wniknięciem wirusa pryszczycy należy pamiętać, żeby zwierzęta wprowadzane do stad muszą pochodzić z wiadomego źródła i być oznakowanie, a jeżeli pochodzą z innego kraju – zaopatrzone w świadectwo zdrowia potwierdzające ich pochodzenie i status zdrowotny. Należy bezwzględnie przestrzegać zasad bioasekuracji.

Ostatni przypadek FMD w Polsce stwierdzono w 1971 r. Polska jest uznana za kraj urzędowo wolny od tej choroby przez Światową Organizację Zdrowia Zwierząt (WOAH).

W związku z sytuacją epidemiologiczną w Niemczech, na terenie województw graniczących
z Niemcami wprowadzone zostały rygorystyczne kontrole transportów zwierząt wjeżdżające na terytorium Polski. Kontrole prowadzone są przez Policję, Straż Graniczną, Inspekcję Transportu Drogowego, Krajową Administrację Skarbową, we współpracy z Inspekcją Weterynaryjną. Uchybienia w transporcie przesyłek zwierząt, w tym niekompletna dokumentacja lub jej brak, może spowodować zakaz dalszego transportu zwierząt oraz dotkliwe skutki dla organizatora transportu, w tym nakaz zabicia zwierząt. 

Więcej informacji na stronie Głównego Inspektora Sanitarnego: https://www.gov.pl/web/gis/komunikat-glownego-inspektora-sanitarnego-w-zwiazku-z-wystapieniem-ogniska-pryszczycy-wsrod-zwierzat-w-niemczech

Wsparcie dla rolników poszkodowanych przez powódź 2024: w styczniu kończy się termin składania wniosków!

Powódź w 2024 roku dotknęła tysiące gospodarstw rolnych w Polsce, prowadząc do zalania
około 150 tysięcy hektarów upraw w województwach małopolskim, podkarpackim i
świętokrzyskim. Straty finansowe oszacowano na miliardy złotych. Rolnicy, którzy w 2024 r.
ponieśli straty w uprawach i szkody te powstały w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi,
mają coraz mniej czasu, by starać się o wsparcie finansowe.


Do kiedy można złożyć wniosek o wsparcie?
Wnioski, składane wyłącznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR, są
przyjmowane do 31 stycznia 2025 r. Nie zwlekaj! Wsparcie udzielane będzie według
kolejności złożenia dokumentów. Jak dotąd wnioski złożyło 165 producentów rolnych
ubiegających się o rekompensaty za zniszczone uprawy, a także 100 zainteresowanych
zwrotem podatku za minione pół roku.


Formy pomocy dla rolników
Rząd oraz instytucje publiczne uruchomiły kilka programów pomocowych mających na celu
wsparcie rolników poszkodowanych przez powódź. Do końca stycznia można składać
wnioski w następujących programach:
I. Beneficjent – rolnicy poszkodowani w wyniku powodzi we wrześniu 2024 r.
Termin zakończenia naboru – do 24 stycznia 2025 r.
Wsparcie – refundacja 80% kosztów kwalifikowalnych, kwota maksymalna wsparcia
to 300 tys. zł.
Link do naboru:
https://www.gov.pl/web/arimr/poddzialanie-52-inwestycje-odtwarzajace-potencjal-produkcji-rolnej-nabor-wydluzony-do-24-stycznia-2025-r


II. Beneficjent – rolnicy poszkodowani w wyniku deszczu nawalnego i powodzi, w
których gospodarstwach rolnych oszacowane zostały szkody wynoszące więcej niż
30% średniej rocznej produkcji roślinnej.

Termin zakończenia naboru – 31 stycznia 2025 r.
Wsparcie:
● 3000 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych, na której wystąpiły szkody w wyniku
deszczu nawalnego lub powodzi w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw
rolnych i zwierząt gospodarskich w wysokości co najmniej 70% plonu;
● 2000 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych, na której wystąpiły szkody w wyniku
deszczu nawalnego lub powodzi w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw
rolnych i zwierząt gospodarskich w wysokości co najmniej 50% i mniej niż 70%
plonu;
● 1000 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych, na której wystąpiły szkody w wyniku
deszczu nawalnego lub powodzi w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw
rolnych i zwierząt gospodarskich w wysokości co najmniej 30% i mniej niż 50%
plonu.
Link do naboru:
https://www.gov.pl/web/arimr/nowa-pomoc-dla-rolnikow-ktorzy-poniesli-starty-spowod
owane-deszczem-nawalnym-lub-powodzia–sprawdz-kto-moze-ubiegac-sie-o-wsparcie


III. Beneficjent – rolnicy poszkodowani w wyniku deszczu nawalnego i powodzi, w
których gospodarstwach rolnych oszacowane zostały szkody wynoszące więcej niż
30% średniej rocznej produkcji roślinnej.
Termin zakończenia naboru – 31 stycznia 2025 r.
Wsparcie – wysokość pomocy stanowi równowartość kwoty trzeciej i czwartej raty
podatku rolnego ustalonego producentowi rolnemu, który złożył wniosek o udzielenie
pomocy na 2024 r.
Link do naboru: TUTAJ


Szczegółowe informacje na temat tych i innych programów oraz praktyczne porady możesz
znaleźć na stronie Agro-Sieć, która regularnie publikuje aktualności i wskazówki dla
rolników.


Jak złożyć wniosek o dotację?
Proces ubiegania się o pomoc finansową wymaga kilku kroków. Najpierw należy zgłosić
szkody do lokalnej komisji ds. szacowania strat, która sporządza niezbędny protokół.
Protokół ten jest podstawowym dokumentem wymaganym do ubiegania się o dotacje. Aby
złożyć wniosek w ARiMR, należy przygotować:
● protokół szkód sporządzony przez komisję,
● dokumenty potwierdzające prawo do użytkowania gruntów, takie jak akt własności
lub umowa dzierżawy,
● szczegółowy raport strat wraz z dokumentacją fotograficzną.


Ważne jest, aby przestrzegać terminów składania wniosków, które są ściśle określone przez
instytucje odpowiedzialne za realizację programów pomocowych. Aktualne informacje o
terminach można znaleźć na stronach ARiMR oraz w lokalnych urzędach gmin.


Rola urzędów miejskich
W urzędach można uzyskać:
● informacje o procedurach zgłaszania szkód i składania wniosków,
● wsparcie w kompletowaniu dokumentów,
● dane o lokalnych i regionalnych programach pomocowych.
Warto również korzystać z pomocy urzędników w przypadku problemów z wypełnianiem
wniosków lub wyjaśnianiem wymagań formalnych.


Źródło: https://www.gov.pl/

Informacja dla właścicieli nieruchomości położonych w Gamowie na obszarze objętym realizacją inwestycji pt.: „ Budowa sieci kanalizacyjnej i modernizacja sieci wodociągowej w miejscowości Gamów” – etap I.

Szanowni Właściciele nieruchomości położonych w Gamowie na obszarze objętym realizacją inwestycji                          

 

Wójt Gminy Rudnik oraz Kierownik Zakładu Wodociągów i Usług Komunalnych w Rudniku, mając na uwadze zbliżający się termin zakończenia prac związanych z wybudowaniem sieci kanalizacji sanitarnej – planowanym na koniec II kw. 2025r, niniejszym przedstawiają w punktach najważniejsze informacje związane z działaniami jakie musza podjąć mieszkańcy w celu przyłączenia swoich posesji do nowo wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej.

Bezpośrednio po terminie uzyskania pełnej zdolności nowo wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej wraz z oczyszczalnią do odbioru ścieków zostanie do Państwa wysłany pakiet korespondencji, w którym szczegółowo będzie opisany sposób wykonania przyłącza kanalizacyjnego tj. odcinka kanalizacji łączącego Państwa wewnętrzną instalacje sanitarną budynku ze studzienką przyłączeniową posadowiona w ramach projektu na Państwa działce lub z przykanalikiem doprowadzonym do granicy Państwa działki (w przypadku gdzie mieszkaniec na etapie projektu nie wyraził zgody na wejście w teren prywatnej działki).

Planowany termin przekazania tych pism – koniec Ikw. 2025r.

Jednocześnie przypomina się, iż zgodnie z art.5 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 19.09.1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2024 poz. 399 t.j. z późn. zm.) oraz Uchwały Nr XV/124/2020 Rady Gminy Rudnik z dnia 26 lutego 2020r. w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązującego na terenie Gminy Rudnik, właściciel nieruchomości ma obowiązek przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej.

Do wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej zabronione jest wprowadzanie wód deszczowych, roztopowych, gnojowicy, oraz innych ścieków pochodzących z działalności rolniczej.

 

Przyłącze kanalizacyjne musi być wykonane zgodnie z wydanymi warunkami technicznymi i jednocześnie przypominamy o konieczności zgłoszenia wykonanego przyłącza do odbioru technicznego przed jego zasypaniem, którego dokonają pracownicy Zakładu Wodociągów i Usług Komunalnych w Rudniku z/s 47-411 Rudnik ul. Gawliny 2

 

Na wykonanie przyłączy (podłączenia posesji do nowo wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej) będziecie mieli Państwo czas ok. 3 miesięcy od dnia otrzymania warunków przyłączenia się do sieci.

 

Zwracamy uwagę na celowość dobrowolnego doprowadzenia gospodarki ściekowej na własnej posesji do pełnej zgodności z przepisami prawa. Niewykonanie obowiązku przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej, o którym mówi ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, upoważnia Wójta Gminy do wydania decyzji nakazującej wykonanie obowiązku przyłączenia zgodnie z art. 5 ust 7 ww. ustawy.    

 

Dodatkowe informacje, na temat podłączenia nieruchomości do nowo wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej można uzyskać w ZWiUK Rudnik telefonicznie pod nr 32 410 64 18; 696428160 lub drogą elektroniczną na adres e-mail: tomasz.kostka@gmina-rudnik.pl.

 

Z poważaniem

                                                              /-/  Piotr Rybka

                                                               Wójt Gminy Rudnik

 

 

                                                    /-/       Tomasz Kostka

                                                    

Kierownik ZWiUK Rudnik

Aktualne informacje dotyczące gminnej gospodarki odpadów komunalnych

SZANOWNI MIESZKAŃCY,

Informujemy, iż po przeprowadzonej analizie oddanych ilościowo poszczególnych frakcji odpadów komunalnych przez mieszkańców naszej gminy, a także przeprowadzonym postępowaniu przetargowym, stawki  opłat z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi 
od 1 stycznia 2025 roku ULEGAJĄ ZMIANIE i wynoszą:

OPŁATA ZA NIERUCHOMOŚCI ZAMIESZKAŁE:

  • 37,00 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej daną nieruchomość – jeżeli odpady
    są zbierane i odbierane w sposób selektywny;
  • 111,00 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej daną nieruchomość – jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny.

Właścicielom nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, którzy kompostują bioodpady przysługuje częściowe zwolnienie z opłaty w wysokości 
2,00 zł miesięcznie od osoby, co daje:

  • 35,00 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej nieruchomość budynku jednorodzinnego kompostującej bioodpady.

WAŻNE!!!

Z początkiem roku Urząd Gminy w Rudniku rozpoczyna proces weryfikacji zgodności złożonych deklaracji, dotycząca ilości osób zgłoszonych w systemie do ilości osób rzeczywiście zamieszkałych, a także kontroli przydomowych kompostowników.

Jeżeli nie doszło do zmian co do ilości osób zamieszkałych daną nieruchomość (zwiększenie, zmniejszenie ilości osób zamieszkałych) lub faktu kompostowania, na którą wcześniej złożona została deklaracja, nie zachodzi potrzeba jej aktualizowania.

Obowiązek zmiany deklaracji należy dokonać, w chwili zajścia zmiany co do ilości osób zamieszkałych dana nieruchomość lub fakt rozpoczęcia czy zakończenia kompostowania bioodpadów na terenie swojej nieruchomości.

 KOMPOSTOWANIE

Osoby, które do tej pory nie kompostowały bioodpadów, a chcą dokonać zmiany i skorzystać ze zwolnienia (2,00 zł na osobę) ze skutkiem obniżki od stycznia 2025r., zobowiązani są spełnić warunki dotyczące kompostowania określone w regulaminie utrzymania czystości i porządku oraz zobowiązane są do złożenia nowej deklaracji najpóźniej do 10 lutego 2025r. z wyliczeniem zwolnienia (35,00 zł na osobę). 

Deklaracje złożone w związku z kompostowaniem  po 10 lutym 2025r., należy złożyć najpóźniej do 10-tego dnia następnego miesiąca, w którym powstał kompostownik, tak aby otrzymać obniżkę za miesiąc, w którym złożona została nowa deklaracja.

Opłata ryczałtowa za nieruchomość, na której znajduje się domek letniskowy:

  • 222,00 zł rocznie za nieruchomość – jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny;
  • 666,00 zł rocznie za nieruchomość – jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny.

OPŁATA ZA NIERUCHOMOŚCI NIEZAMIESZKAŁE:

  • worek lub pojemnik o pojemności 60 l w wysokości 4,78 zł (14,33 zł *)
  • worek lub pojemnik o pojemności 80 l w wysokości 6,37 zł (19,09 zł *)
  • worek lub pojemnik pojemności 120l w wysokości 9,55 zł (28,65 zł *)
  • pojemnik o pojemności 240 l w wysokości 19,10 zł (57,29 zł *)
  • pojemnik o pojemności 1100 l w wysokości 87,52 zł (262,56 zł*)

* – jeśli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych
w sposób selektywny),

MOBILNY PSZOK

Na prośbę mieszkańców Urząd Gminy w Rudniku zaplanował  w obecnym roku w kwietniu (patrz mała tabela w harmonogramie) wywóz odpadów wielkogabarytowych spod posesji.
Do odpadów wielkogabarytowych, które będą odbierane zaliczamy: wykładziny, dywany, meble, tapczany, fotele, duże zabawki, meble ogrodowe. Natomiast nie wystawiamy: opon, odpadów poremontowych (okna, ościeżnice, panele, wanny, itp.), gruz budowlany,
części samochodowych czy rolniczych, odpadów z produkcji przemysłowych i rolnych. Tego typu odpady przyjmowane są na rudnickim PSZOK-u.

TEKSTYLIA

Od 1 stycznia 2025 roku w Polsce wprowadzony został nowy obowiązek dla gmin dotyczący segregacji odpadów tekstylnych, który ma na celu zwiększenie recyklingu i zmniejszenie ilości odpadów trafiających na składowiska.

W ramach tych zmian, ubrania i inne tekstylia staną się nową frakcją odpadów, co oznacza,
że każdy z nas będzie zobowiązany do oddzielania tych materiałów od reszty odpadów komunalnych.
Nowa kategoria odpadowa obejmie szeroki wachlarz produktów, m.in.:

  • ubrania – odzież codzienna, sportowa, robocza, bielizna, skarpetki;
  • tkaniny domowe – pościele, ręczniki, obrusy, firany, zasłony;
  • akcesoria tekstylne – szaliki, czapki, rękawiczki, torby tekstylne;
  • buty – obuwie wszelkiego rodzaju,

Nie oznacza to że będzie kolejny kolorowy worek na nową frakcję odpadów. Co ważne, zużytą odzież/tekstylia stanowiące nową, odrębną frakcję odpadów,  nie będzie można już jak dotychczas, wrzucać do pojemników na odpady zmieszane! Od nowego roku zużytą odzież/tekstylia należy oddawać tylko do PSZOK-u.

Ponadto w związku z powyższymi ustawowymi zmianami, na terenie całej gminy likwidacji ulegną pojemniki na tekstylia prowadzone przez Polski Czerwony Krzyż (tzw. pojemniki PCK). Zaprzestanie współpracy z PCK w zakresie tekstyliów wynika również z niewywiązywania
się z zapisów umowy przez operatora, zwłaszcza utrzymania porządku w miejscach,
gdzie znajdują się kontenery. Nieopróżniane regularnie, stoją przepełnione i tworzą niechlujny wizerunek w naszych miejscowościach.

BIOODPADY

Właściciele nieruchomości zobowiązani są do oddawania bioodpadów w 1 brązowy pojemnik (maksymalna pojemność pojemnika 240 litrów) spełniającym normę EN-840.

Bioodpady, które będzie trzeba wrzucać luzem do brązowego pojemnika (odpady wrzucone
do pojemnika w workach nie będą odbierane)  . Zaliczają się do nich:

  • trawa,
  • liście,
  • rozdrobnione gałęzie,
  • resztki kwiatów ciętych i doniczkowych,
  • pozostałości roślinne,
  • obierki z owoców i warzyw,
  • przeterminowane owoce i warzywa,
  • skorupki jaj,
  • fusy po kawie i herbacie.

 Do pojemnika na bioodpady nie wolno wrzucać:

  • mięsa,
  • kości,
  • odchodów zwierząt,
  • ziemi,
  • kamieni,
  • popiołu,
  • gotowanych owoców i warzyw,
  • zużytego oleju jadalnego,
  • chusteczek i ręczników papierowych,
  • naczyń jednorazowych,
  • resztek „poobiadowych”,
  • folii (reklamówek, worków).

Pozostałą ilość bioodpadów mieszkańcy mogą oddać na PSZOK w Rudniku, ul. Przemysłowa 5.

WORKI NA SEGREGACJĘ:

Firma „Naprzód Sp. z o.o.”, która obsługuje naszą gminę, odbiera wszystkie wystawione worki, zarówno te z napisem firmowym firmy obsługującej, jak i te w które zaopatrzył się mieszkaniec.
 W przypadku kiedy  ilość pozostawionych przez operatora worków nie wystarcza, mieszkańcy muszą zaopatrzyć się w worki we własnym zakresie. Ważne jest jedynie, iż zakupując worki należy mieć na uwadze, by były one w odpowiednim kolorze dla danej segregowanej frakcji.

Aby zmniejszyć objętość zawartości worków żółtych należy zgniatać opakowania plastikowe
lub wkładać jedno w drugie. W pojemnik oraz worki (czarne) na odpady zmieszane mieszkaniec zaopatruje się indywidualnie.

TERMINY PŁATNOŚCI

Właściciele nieruchomości zobowiązani są uiszczać z góry opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi raz na kwartał w nieprzekraczalnych terminach:

  • za I kwartał do 15 lutego danego roku;
  • za II kwartał do 15 maja danego roku;
  • za III kwartał do 15 sierpnia danego roku;
  • za IV kwartał do 15 listopada danego roku.

Zgodnie z uchwałą Rady Gminy Rudnik nr XVII/118/2016 z dnia 29 czerwca 2016 dopuszcza
się możliwość wnoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w ratach miesięcznych, przy czym okresem rozliczeniowym jest kwartał z terminami płatności tj.15 luty, 15 maj,15 sierpień, 15 listopad.

HARMONOGRAM WYWOZU ODPADÓW – budynki jednorodzinne

HARMONOGRAM WYWOZU ODPADÓW – budynki wielolokalowe

GODZINY OTWARCIA PSZOK-A W RUDNIKU, ul. Przemysłowa 5, nr tel.: 504 862 283

  • Poniedziałek w miesiącach IV-IX –  od 15:00 do 18:00,
  • Poniedziałek w miesiącach X-III od 13:00 do 16:00
  • Wtorek, Środa, Czwartek, Piątek od 09:00 – 12:00
  • Sobota od 08:00 do13:00

MOBILNA APLIKACJA ECOHARMONOGRAM

Od 2020 roku uruchomiona została darmowa aplikacja mobilna pn. Eco Harmonogram,
dzięki której mogą Państwo m.in. sprawdzić terminarz wywozu odpadów komunalnych z terenu Gminy Rudnik, dowiedzieć się, jak segregować śmieci, czy też kiedy przypada termin płatności
za odpady oraz wiele innych informacji.

Darmowa aplikacja dostępna jest dla systemów Android, iOS oraz Windows Phone.

Kod QR do pobrania aplikacji

wiedzącej informacji na stronie http://www.ecoharmonogram.pl/

Więcej informacji znajdą państwo na stronie internetowej gminy w zakładce: GOSPODARKA ODPADAMI, gdzie znajduje się aktualny harmonogram wywozu odpadów komunalnych, godziny otwarcia PSZOK-a.

Informacji udzielamy również telefonicznie pod numerem: 32 60 59 116

PLIKI DO POBRANIA:

Deklaracja do pobrania

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rudnik

Zmiany do Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rudnik

UCHWAŁA NR IX/76/2024 RADY GMINY RUDNIK z dnia 16 grudnia 2024 r. w sprawie: wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Ogłoszenie otwartego konkursu ofert na realizację zadań gminy o charakterze pożytku publicznego w 2025 roku

 

Wójt Gminy Rudnik ogłasza otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych w 2025 roku

 

I. Zakres konkursu obejmuje zadania z obszarów:

A. wspierania opieki społecznej

Zadania obejmują pomoc i działalność na rzecz rodzin i osób w trudnej sytuacji życiowej, wyrównywania szans tych rodzin i osób, działalność na rzecz osób niepełnosprawnych oraz aktywizacja społeczną osób w wieku emerytalnym.

Na przedstawione do realizacji zadania publiczne przeznacza się środki publiczne w wysokości

3 000,00 zł. Wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadań podobnego rodzaju z zakresu wspierania opieki społecznej w roku 2024 wynosiła 3 000,00 zł.

 

B. wspierania i upowszechniania kultury, tradycji narodowej oraz mniejszości narodowych

Zadania obejmują organizację imprez kulturalno – rekreacyjnych promujących tradycje lokalne, historię lokalną, a także Gminę Rudnik, działania promocyjne i popularyzatorskie dotyczące pałacu w Sławikowie i innych zabytków Gminy Rudnik.

Na przedstawione do realizacji zadania publiczne przeznacza się środki publiczne w wysokości

28 000,00 zł. Wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadań podobnego rodzaju z podanego zakresu w roku 2024 wynosiła 28 000,00 zł.

 

C. wspierania i upowszechniania kultury fizycznej.

Konkurs skierowany jest do organizacji pozarządowych prowadzących systematyczne, całoroczne

szkolenia sportowe dzieci i młodzieży na terenie Gminy Rudnik. Obejmuje działania popularyzujące sport masowy i rekreację, promujące prozdrowotną aktywność sportową, tworzące różnorodną ofertę sportową.

Na przedstawione do realizacji zadania publiczne przeznacza się środki publiczne w wysokości 156

000,00 zł. Wysokość środków publicznych przekazanych w roku 2024 stowarzyszeniom i klubom

sportowym prowadzącym systematyczne oraz całoroczne szkolenia sportowe dzieci i młodzieży na

terenie Gminy Rudnik na realizację zadań publicznych w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej stanowiła kwotę 145 000,00 zł.

II. Zasady przyznawania dotacji:

 

  1. Oferty mogą składać organizacje pozarządowe i inne podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – prowadzące działalność pożytku publicznego na terenie gminy Rudnik w zakresie powyżej wymienionych zadań, pod warunkiem, że ich cele statutowe są zgodne z dziedziną, z jakiej realizowane jest zadanie publiczne.
  2. Wkład własny finansowy bądź niefinansowy podmiotu ubiegającego się o wsparcie zadania nie jest wymagany.
  3. Złożenie oferty nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji.
  4. Oferty są opiniowane przez komisję konkursową działającą na zasadach określonych w Uchwale Nr X/ /2025 Rady Gminy Rudnik z dnia 2 stycznia 2025 r. w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Rudnik z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2025
  5. Ze zgłoszonych ofert na realizację powyższych zadań zostaną wybrane – przez Wójta Gminy Rudnik oferty najkorzystniejsze, w trybie otwartego konkursu ofert przeprowadzonego w oparciu o przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
  6. Wybranym podmiotom, po podpisaniu umowy, której wzór stanowi Załącznik nr 3 do Zarządzenia Nr RZW.005.2025 Wójta Gminy Rudnik z dnia 3.01.2025r ., zostanie udzielona dotacja z budżetu gminy.
  7. W przypadku, gdy oferent dostał propozycję przyznania dotacji niższej niż określonej w ofercie zobowiązany jest do złożenia aktualizacji harmonogramu, kosztorysu oraz rezultatów w ciągu 7 dni od daty zawiadomienia. Niedokonanie aktualizacji kosztorysu, harmonogramu i rezultatów w określonym terminie jest jednoznaczne z rezygnacją z zawarcia umowy.
  8. Dopuszcza się aktualizację kosztorysu, harmonogramu i rezultatów w zakresie:

1) Zmiany terminu i harmonogramu realizacji zadania wynikających ze złożonej oferty;

2) Zmniejszenia łącznej kwoty zaproponowanej w kosztorysie oferty;

3) Zmniejszenia albo wykluczenia finansowania określonej pozycji kosztorysu w sposób

niezmieniający charakter i istotę zadania;

4) Zmiany rezultatów zadania w sposób niezmieniający charakteru i istoty zadania.

 

III. Terminy i warunki realizacji zadania

Konkurs obejmuje zadania, które będą realizowane od dnia wskazanego w umowie, jednak nie wcześniej niż 3 stycznia 2025 r. – do dnia określonego w umowie, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2025 roku.

  1. Zadania powinny być realizowane z najwyższą starannością, zgodnie z zawartą umową oraz obowiązującymi standardami i przepisami w zakresie opisanym w ofercie.
  2. Dotowane z budżetu Gminy Rudnik mogą być tylko zadania realizowane na rzecz jej mieszkańców.
  3. Zadania winny być realizowane z uwzględnieniem minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami określonych w art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (t.j. Dz. U z 2024 r poz. 1411 z późn zm.)
  4. Za koszty kwalifikowane w ramach realizacji zadania publicznego uznaje się koszty:

1) ponoszone w związku z działaniami opisanymi w ofercie, niezbędnymi do realizacji zadania, bezpośrednio związanymi z realizacją zadania przebiegającą zgodnie z opisem tych działań;

2) uwzględnione w kosztorysie zadania i uwzględnione w ofercie;

3) spełniające wymogi racjonalnego i oszczędnego gospodarowania środkami publicznymi;

4) ponoszone z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;

5) ponoszone w okresie, którego dotyczy umowa;

6) poparte stosownymi dokumentami i wykazane w dokumentacji finansowej Oferenta.

7) Zakup usług i dóbr integralnie związanych z realizacją zadania publicznego, w szczególności takich, jak:

 

  1. a) obsługa prelegentów, jurorów, sędziów zawodów sportowych oraz innych osób związanych z realizacją zadania;
  2. b) usługi transportowe sprzętu, osób i specjalistyczne wykonywane odrębnym taborem
  3. c) usługi noclegowe i gastronomiczne;
  4. d) usługi medyczne, pielęgniarskie, pielęgnacyjne, rehabilitacyjne związane z opieką nad uczestnikami – adresatami zadania publicznego;
  5. e) opłaty za media, czynsz;
  6. f) usługi pocztowe – wyłącznie zakup znaczków;
  7. g) usługi fotograficzne;
  8. h) koszty zakupu biletów wstępu do placówek prowadzących działalność kulturalną, edukacyjną, sportową wynikającą z opisu działań zadania;
  9. i) obozy organizowane przez organizacje pozarządowe dla dzieci i młodzieży;
  10. j) usługi poligraficzne, fotograficzne plastyczne, kserograficzne, wydawnicze, muzyczne, nagłośnienie sali, konferansjerka,
  11. k) usługi wynajmu i zakupu materiałów, przedmiotów, urządzeń wyposażenia i sprzętu;
  12. l) usługi wynajmu obiektów (z wyłączeniem obiektów własnych);
  13. m) usługa zapewnienia ochrony i porządku;
  14. n) ubezpieczenie sprzętu i zawodników;
  15. o) opłata wpisowego i licencji zawodniczych;
  16. p) zakup nagród rzeczowych, upominków, zestawów dla wszystkich uczestników (z załączeniem listy kwitującej odbiór lub protokół odbioru);
  17. q) zakup materiałów, strojów i sprzętu sportowego (z wyłączeniem strojów dla instruktorów i trenerów);
  18. r) zakup produktów żywnościowych;
  19. s) zakup leków i środków czystości;
  20. t) zakup materiałów i usług związanych z bezpośrednim przygotowanie obiektu do realizacji zadania publicznego.
  21. Zasada dokonywania przesunięć: dopuszcza się dokonywanie przesunięć pomiędzy poszczególnymi pozycjami kosztów określonymi w kalkulacji przewidywanych kosztów, do wysokości 200%. Dopuszcza się dokonywanie dowolnego zmniejszenia poszczególnych pozycji kosztów, wynikającego z ich przesunięcia.

 

 

IV. Termin i sposób składania ofert

  1. Ofertę należy złożyć na formularzu zawartym w Załączniku nr 1 do rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz. U. z 2018 2057), stanowiącym Załącznik nr 2 do Zarządzenia Nr RZW.005.2025 Wójta Gminy Rudnik z dnia 3.01.2025 r . Jeżeli oferent zamierza przeznaczyć na realizację zadania również wkład osobowy i rzeczowy, to wówczas jest zobowiązany wyliczyć i podać w ofercie wartość w złotych tych wkładów.
  2. Dwie lub więcej organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art.3 ust. 3 przedmiotowej ustawy działające wspólnie mogą złożyć ofertę wspólną. Oferta wspólna wskazuje:

1) jakie działania w ramach realizacji zadania publicznego będą wykonywać poszczególne organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art.3 ust.3 ustawy,

2) sposób reprezentacji podmiotów, o których w art. 3 ust.3 ustawy, wobec organu administracji publicznej.

  1. W przypadku wyboru innego sposobu reprezentacji podmiotów składających ofertę wspólną niż wynikający z Krajowego Rejestru Sądowego lub innego właściwego rejestru należy dołączyć dokument potwierdzający upoważnienie do działania w imieniu oferenta.
  2. Kluby sportowe zarejestrowane w ewidencji starostwa powiatowego zobowiązane są do załączenia wypisu/kopii z ewidencji.
  3. Kompletne oferty należy składać w zapieczętowanej kopercie z podaną nazwą oferenta z dopiskiem „KONKURS OFERT NA REALIZACJĘ  ZADAŃ  PUBLICZNYCH  W  2025 ROKU”

 

w nieprzekraczalnym terminie do 24 stycznia 2025 roku do godziny 14.00 w Sekretariacie Urzędu Gminy w Rudniku, ul. Kozielska 1, 47-411 Rudnik lub przesłać  drogą pocztową na wyżej wymieniony adres – o terminie decyduje data wpływu do Urzędu Gminy w Rudniku.

 

V. Kryteria stosowane przy opiniowaniu i wyborze ofert

 

  1. Przy rozpatrywaniu ofert zostaną wzięte pod uwagę:
  • 1) spełnienie kryteriów formalnych złożonej oferty,
  • 2) możliwości zrealizowania zadania przez podmiot składający ofertę,
  • 3) kalkulacja kosztów zadania w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania, przedstawiona w ofercie,
  • 4) proponowana jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób realizujących zadanie,
  • 5) sposób realizacji zadań przez podmiot składający ofertę w latach poprzednich, z uwzględnieniem rzetelności i terminowości oraz sposobu rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.

 

  1. Rozstrzygnięcie Konkursu i wybór ofert do realizacji zadania publicznego nastąpi w terminie 14 dni od daty zakończenia okresu składania ofert.

 

VI. Informacje dodatkowe

Szczegółowe informacje na temat konkursu można uzyskać pod numerem telefonu 32 410 64 28 lub w Referacie Oświaty, Kultury, Turystyki i Sportu w  Urzędzie Gminy w Rudniku, ul. Kozielska 1.

Ogłoszenie zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Gminy  Rudnik oraz w siedzibie Urzędu w Rudniku.

 

Załączniki do pobrania na stronie BIP – kliknij TUTAJ

 

Harmonogram wywozu odpadów komunalnych dla budynków jedno- i wielorodzinnych na rok 2025

Harmonogram do pobrania – TUTAJ

Dodatkowo dla użytkowników smartfonów uruchomiona jest  darmowa aplikacja mobilna pn. Eco Harmonogram, dzięki której będziecie mogli Państwo m.in. sprawdzić terminarz wywozu odpadów komunalnych z terenu Gminy Rudnik, dowiedzieć się, jak segregować śmieci, czy też kiedy przypada termin płatności za odpady oraz wiele innych informacji.

Darmowa aplikacja dostępna jest dla systemów Android, iOS oraz Windows Phone.

Kod QR do pobrania aplikacji

wiecęcej informacji na stronie http://www.ecoharmonogram.pl/

Komunikat ws. funkcjonowania Urzędu Gminy w Rudniku w okresie świątecznym i noworocznym

Uprzejmie informujemy, że dzień 24 grudnia 2024 r. (wtorek) jest dniem wolnym od pracy w Urzędzie Gminy w Rudniku. W tym dniu pracownicy przebywają na urlopach wypoczynkowych.

Informujemy, że w dniu 31 grudnia 2024 r. (wtorek) Kasa Urzędu Gminy Rudnik czynna będzie do godziny 10.00, a  Urząd Gminy w Rudniku czynny będzie  do godziny 12.00.

 

 Zachęcamy Państwa do zaplanowania wizyty w tut. urzędzie w innym dogodnym terminie.

                                                                                                                                                Wójt Gminy Rudnik

                                                                                                                                                 /-/  Piotr Rybka

 

Komunikat Dzielnicowego Asp. Szt. Grzegorza Antkowiaka

dzielnicowy

Powiatowa Komenda Policji w Raciborzu informuje o aktywności oszustów działających na terenie gmin naszego powiatu. Przestępcy podszywają się pod sprzedawców i okradają ludzi z oszczędności ich życia. Pamiętaj! Bądź czujny, nie daj się oszukać. Jeżeli masz podejrzenia, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast skontaktuj się z Policją, pod numerem 032 459 42 00 lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.

 

Posiedzenie Komisji oświaty

Zawiadamiam, że w dniu 20 stycznia 2025r. o godz. 15.15 w sali posiedzeń w Urzędzie Gminy w Rudniku odbędzie się posiedzenie Komisji zdrowia, oświaty, kultury, opieki społecznej, prawa i porządku publicznego oraz ochrony przeciwpożarowej.


Tematy posiedzenia:

1. Organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży w czasie ferii
2. Plan imprez i zawodów sportowych na szczeblu gminnym i powiatowym
3. Sprawy bieżące

Posiedzenie Komisji komunalnej

Zawiadamiam, że w dniu 22 stycznia 2025 r. o godz. 15.15 w sali posiedzeń w Urzędzie Gminy w Rudniku odbędzie się posiedzenie Komisji związków i porozumień komunalnych, mienia komunalnego i działalności gospodarczej, rolnictwa i ochrony środowiska.


Tematy posiedzenia:

1. Gospodarka ściekami bytowymi
2. Sprawy bieżące

Skip to content