Za nami kolejna edycja akcji Sprzątania Gminy Rudnik, która odbyła się w dniach 22 i 29 marca 2025 r. pod hasłem „Wiosenne porządki”.
Jak co roku, Urząd Gminy Rudnik wraz z sołtysami i radnymi poszczególnych wsi zaangażowali się w organizację akcji sprzątania gminy. Zorganizowano worki i rękawiczki dla osób, którzy chcieli czynnie uczestniczyć w sprzątaniu. Akcji sprzątania gminy towarzyszyła dobra pogoda oraz frekwencja uczestników. Akcja zakończyła się poczęstunkiem dla uczestników.
Podziękowanie
Składam serdeczne podziękowania organizatorom, inicjatorom i wszystkim, którzy wzięli udział w tegorocznej akcji sprzątania w naszej gminie. Dziękujemy sołtysom, radnym naszej gminy za organizację wydarzeń i promowanie podstaw pro-ekologicznych wśród naszych mieszkańców, zwłaszcza tych najmłodszych. Wasze zaangażowanie sprawiło, że nasza okolica stała się jeszcze piękniejsza.
Pamiętajmy jednak, aby dbać o środowisko każdego dnia, nie tylko w czasie akcji. Niech dbanie o najbliższą okolicę stanie się naszym codziennym nawykiem.
Piotr Rybka
Wójt Gminy Rudnik
Informacje oraz terminy wywozu podane są na załączonym plakacie.
Od 24 marca 2025 r. po raz kolejny o dofinansowanie działalności statutowej mogą się ubiegać koła gospodyń wiejskich. Organizacje te muszą być wpisane do Krajowego Rejestru Kół Gospodyń Wiejskich, który jest prowadzony przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Wsparcie, niezmiennie uzależnione od liczby członków (ustalonej na dzień złożenia wniosku), wynosi:
Otrzymane fundusze mogą zostać spożytkowane np. na działalność społeczno-wychowawczą i oświatowo-kulturalną, rozwój przedsiębiorczości czy krzewienie kultury ludowej.
Tradycyjnie wnioski przyjmują biura powiatowe ARiMR. Dokumenty można dostarczać: bezpośrednio do placówek, rejestrowaną przesyłką pocztową, a także za pośrednictwem platformy ePUAP lub usługi mObywatel.
Nabór potrwa do 30 września 2025 roku, pod warunkiem że budżet nie wyczerpie się wcześniej.
Dokumenty niezbędne do przyznania wsparcia – otwórz
Wójt Gminy Rudnik ogłasza, że Rada Gminy Rudnik podjęła Uchwałę Nr XII/84/2025 z dnia 19 lutego 2025 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego Gminy Rudnik.
Zgodnie z art. 13i ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wnioski do projektu planu ogólnego gminy można składać w Urzędzie Gminy Rudnik w nieprzekraczalnym terminie do dnia 30 kwietnia 2025r.
Wniosek ,,FORMULARZ PISMA DOTYCZĄCEGO AKTU PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO ‘’ można składać:
1) w formie papierowej do Wójta Gminy Rudnik na adres: 47-411 Rudnik, ul. Kozielska 1,
2) w formie elektronicznej, w szczególności za pomocą:
– poczty elektronicznej na adres e-mail: urzad@gmina-rudnik.pl
– platformy ePUAP: /UrzadRudnik/skrytka
– e-Doręczeń: AE:PL-99709-91861-UWWAD-27
Jednocześnie informuje się, że wcześniej złożone wnioski dotyczące zmian aktualnie obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego Gminy Rudnik oraz Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nie wywierają skutków prawnych w zakresie planu ogólnego, wobec tego osoby zainteresowane powinny złożyć nowe wnioski dotyczące planu ogólnego (zgodne z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 13 listopada 2023 r. w sprawie wzoru formularza pisma dotyczącego aktu planowania przestrzennego – dostępne stacjonarnie w UG Rudnik, 47-411 Rudnik, ul. Kozielska 1 oraz na stronie BIP Urzędu Gminy Rudnik: https://bip.gmina-rudnik.pl/ ).
Po zmianach wprowadzonych z dnia 7 lipca 2023r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023r. poz. 1688), ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2024 r. poz. 1130) nie przewiduje się dokumentu planistycznego – studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, którego ustalenia były wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.
Obecnie dokumentem, który zastąpi obowiązujące studium oraz będzie podstawą do tworzenia i zmian miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego jest plan ogólny, który w przeciwieństwie do dotychczasowych studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy stanowić będzie akt prawa miejscowego.
Dodatkowe informacje można uzyskać w Urzędzie Gminy Rudnik w pokoju nr 7 lub pod nr telefonu 32 60 59 108.
Poniżej link ze wzorem formularza pisma dotyczącego aktu planowania przestrzennego:
Wójt Gminy Rudnik
/–/ Piotr Rybka
Od 10 lutego br. można oddawać głosy na „swojego dzielnicowego”! Komenda Główna Policji, Telewizja Puls oraz ekipa serialu kryminalnego „Dzielnica strachu” wkraczają do akcji i po raz trzeci, w ramach kampanii społecznej #DzielnicaBEZstrachu, inicjują internetowy plebiscyt, którego celem jest promowanie bezpieczeństwa i współpracy lokalnych społeczności z dzielnicowymi oraz wyłonienie #SuperDzielnicowego 2025.
Zapraszamy do udziału w konkursie #DzielnicaBEZstrachu i wskazanie swojego ulubionego dzielnicowego. Wejdź i głosuj na stronie internetowej #DzielnicaBEZstrachu https://dzielnicabezstrachu.pl/
Więcej szczegółów znajdą Państwo na stronie KPP w Raciborzu – KLIKNUJ TUTAJ
W imieniu organizatorów serdecznie zapraszamy!
Dnia 20 lutego bieżącego roku Jubileusz Diamentowych Godów obchodzili Państwo Marta i Alfred Rosa z Rudnika. Pani Marta urodziła się w Sławikowie. Pracowała na terenie Gminy Rudnik jako nauczycielka wychowania przedszkolnego oraz zajmowała się domem i wychowaniem dzieci.
Pan Alfred urodził się w Rudniku. Po ukończeniu szkoły pracował w inspektoracie PGR Racibórz jako pracownik kulturalno – oświatowy. Od marca1970 r. do grudnia 1972 r. był przewodniczącym Gminnej Rady Narodowej w Rudniku. Po reorganizacji objął funkcję wiceprezesa GS Rudnik, a następnie w PZGS (Powiatowy Związek Gminnych Spółdzielni) Racibórz został przeniesiony jako kierownik transportu i administracji, skąd przeszedł na emeryturę. Dodatkowo przez 18 lat Pan Alfred pełnił funkcję sołtysa wsi Rudnik. Jubilaci doczekali 2 synów, 5 wnuczek oraz 5 prawnucząt.
Życzenia Szanownym Jubilatom złożyli Wójt Gminy Piotr Rybka oraz Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego Sabina Zięć.
Państwu Marcie i Alfredowi Rosa życzymy dużo zdrowia, pogody ducha, wszelkiej pomyślności oraz kolejnych dni, miesięcy i lat pełnych szczęścia i radości, aby wspólnie doczekać kolejnych jubileuszy
W dniu 15 lutego 2025 roku Jubileusz sześćdziesięciolecia pożycia małżeńskiego świętowali Państwo Jadwiga i Jan Rudek z Rudnika. Oboje Jubilaci urodzili się i całe życie związani są z Rudnikiem. Pani Jadwiga do ślubu pracowała na gospodarstwie rolnym rodziców. Później zajmowała się domem, dziećmi oraz szyciem. Udzielała się w Kole Gospodyń Wiejskich w Rudniku. Pan Jan do przejścia na emeryturę pracował w Zakładach Kolejowych w Raciborzu jako ślusarz – spawacz. Z zamiłowania był hodowcą gołębi pocztowych.
Gratulacje Jubilatom złożyli Wójt Gminy Piotr Rybka oraz Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego Sabina Zięć.
Państwu Jadwidze i Janowi Rudek życzymy wszystkiego co najlepsze i najpiękniejsze. Niech nigdy nie brakuje im zdrowia, szczęścia i wszelkiej pomyślności.
W dniu 13 lutego 2025 r. Jubileusz 65-tej rocznicy zawarcia związku małżeńskiego obchodzili Państwo Genowefa i Emanuel Szaton z Jastrzębia.
Pan Emanuel z zawodu stolarz pracował w swoim zawodzie aż do emerytury oraz pomagał w prowadzeniu wspólnego gospodarstwa rolnego. Pani Genowefa urodziła się i całe życie związana jest z Jastrzębiem. Pracowała na własnym gospodarstwie rolnym oraz zajmowała się domem i wychowaniem dzieci.
Jubilaci doczekali 3 dzieci, 9 wnuków i 11 prawnuków.
Dostojnym Jubilatom życzenia złożyli Wójt Gminy Piotr Rybka i Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego Sabina Zięć.
Państwu Genowefie i Emanuelowi Szaton życzymy kolejnych lat spędzonych w zdrowiu, szczęściu oraz pomyślności. Niech ten Jubileusz i następne będą przykładem dla przyszłych pokoleń.
Dnia 12 lutego 2025 r. Jubileusz 90 rocznicy urodzin obchodziła Pani Erna Pendziałek z Rudnika. Jubilatka w Rudniku zamieszkała zaraz po ślubie. Pracowała w Kietrzu w fabryce dywanów. Po urodzeniu pierwszego dziecka zrezygnowała z pracy zawodowej i zajęła się pracą w domu, na małym gospodarstwie oraz wychowaniem dzieci. Urodziła trzy córki, doczekała trzech wnuczek, jednego prawnuka oraz czterech prawnuków.
Gratulacje dostojnej Jubilatce złożył Wójt Gminy Rudnik Piotr Rybka oraz Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego Sabina Zięć.
Pani Ernie życzymy radości z każdego dnia, dużo zdrowia oraz wszelkiej pomyślności na dalsze lata.
Wójt Gminy Rudnik ogłasza nabór wniosków o udzielenie dotacji z budżetu Gminy Rudnik na dofinansowanie do wymiany źródeł ciepła w celu ograniczenia niskiej emisji zgodnie z przyjętą Uchwałą nr XII/101/2019 Rady Gminy Rudnik z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu udzielenia dotacji na realizację przedsięwzięć służących ochronie powietrza na terenie Gminy Rudnik w ramach „Programu Ograniczenia Niskiej Emisji na terenie Gminy Rudnik”, z późniejszymi zmianami (aktualizacje Uchwał do pobrania pod niniejszym ogłoszeniem).
Realizacja zadania objętego dofinansowaniem dotyczy wyłącznie nieruchomości, które położone są w granicach administracyjnych Gminy Rudnik.
Wnioskodawcami mogą być: właściciele, współwłaściciele lub osoby posiadające inny tytuł prawny do budynku/lokalu mieszkalnego położonego na terenie Gminy Rudnik. W przypadku współwłasności lub lokali mieszkalnych w budynkach mieszkalnych wymagana jest również zgoda odpowiednio wszystkich współwłaścicieli lub administratora budynku mieszkalnego na realizację zadania (Załącznik nr 3 do Regulaminu).
Dotacja udzielana jest na wymianę starych kotłów grzewczych na nowe ekologiczne źródło ciepła takie jak:
– kocioł na paliwo stałe, spełniające określone wymagania jakościowe zgodne z normą PN-EN 303-5:2012 (5 klasy),
– kocioł na biomasę (np. pellet), spełniające określone wymagania jakościowe zgodne z normą PN-EN 303-5:2012 (5 klasy),
– kocioł gazowy kondensacyjny lub pulsacyjny,
– kocioł olejowy kondensacyjny,
– kocioł elektryczny indukcyjny,
– pompa ciepła.
Dotacja udzielona zostanie w wysokości do 60 % kosztów kwalifikowanych realizowanego zadania, lecz nie więcej niż 4.000,00 zł na jeden budynek/lokal mieszkalny.
Wnioski można składać w Urzędzie Gminy Rudnik, ul. Kozielska 1, 47-411 Rudnik w godzinach pracy urzędu, w formie elektronicznej przez e- PUAP, lub przesłać pocztą w terminie od 03.03.2025 r. do 14.03.2025 r.
Do wniosku należy dołączyć:
1) Oświadczenie – Załącznik nr 2 do Regulaminu;
2) Wstępną opinię kominiarską (w przypadku urządzeń grzewczych, gdzie emitorem spalin jest komin);
3) Dokumentację fotograficzną: co najmniej 1 zdjęcie (w formie papierowej) likwidowanego źródła ciepła;
4) Zgoda na realizację zadania (o ile jest wymagana) – Załącznik nr 3 do Regulaminu.
Prosimy o zapoznanie się z Regulaminem – do pobrania TUTAJ
Uwaga!
Wójt Gminy Rudnik
/-/ Piotr Rybka
PLIKI DO POBRANIA:
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rudniku w związku z realizacją zadania w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłasza nabór do programu „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025 finansowanego z Funduszu Solidarnościowego.
Program jest kierowany do członków rodzin lub opiekunów, którzy wymagają wsparcia w postaci doraźnej, czasowej przerwy w sprawowaniu bezpośredniej opieki nad dziećmi od ukończenia 2 roku życia do ukończenia 16 roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności lub nad osobami posiadającymi orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności.
Opieka wytchnieniowa ma za zadanie odciążenie członków rodzin lub opiekunów osób niepełnosprawnych poprzez wsparcie ich w codziennych obowiązkach zapewniając czasowe zastępstwo. Dzięki temu wsparciu osoby zaangażowane na co dzień w sprawowanie opieki dysponować będą czasem, który będą mogły przeznaczyć na odpoczynek i regenerację, jak również na załatwienie niezbędnych spraw.
Usługi opieki wytchnieniowej mogą służyć również okresowemu zabezpieczeniu potrzeb osoby niepełnosprawnej w sytuacji, gdy opiekunowie z różnych powodów nie będą mogli wykonywać swoich obowiązków.
Osoby zainteresowane pomocą w ramach Programu prosimy o kontakt z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej tel: 32/ 605 91 44
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rudniku
ul. Gawliny 2, 47-411 Rudnik
Tel./Fax: (32) 605 91 44,
e-mail: gops@gmina-rudnik.pl
Szanowni Właściciele nieruchomości położonych w Gamowie na obszarze objętym realizacją inwestycji
Wójt Gminy Rudnik oraz Kierownik Zakładu Wodociągów i Usług Komunalnych w Rudniku, mając na uwadze zbliżający się termin zakończenia prac związanych z wybudowaniem sieci kanalizacji sanitarnej – planowanym na koniec II kw. 2025r, niniejszym przedstawiają w punktach najważniejsze informacje związane z działaniami jakie musza podjąć mieszkańcy w celu przyłączenia swoich posesji do nowo wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej.
Bezpośrednio po terminie uzyskania pełnej zdolności nowo wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej wraz z oczyszczalnią do odbioru ścieków zostanie do Państwa wysłany pakiet korespondencji, w którym szczegółowo będzie opisany sposób wykonania przyłącza kanalizacyjnego tj. odcinka kanalizacji łączącego Państwa wewnętrzną instalacje sanitarną budynku ze studzienką przyłączeniową posadowiona w ramach projektu na Państwa działce lub z przykanalikiem doprowadzonym do granicy Państwa działki (w przypadku gdzie mieszkaniec na etapie projektu nie wyraził zgody na wejście w teren prywatnej działki).
Planowany termin przekazania tych pism – koniec Ikw. 2025r.
Jednocześnie przypomina się, iż zgodnie z art.5 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 19.09.1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2024 poz. 399 t.j. z późn. zm.) oraz Uchwały Nr XV/124/2020 Rady Gminy Rudnik z dnia 26 lutego 2020r. w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązującego na terenie Gminy Rudnik, właściciel nieruchomości ma obowiązek przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej.
Do wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej zabronione jest wprowadzanie wód deszczowych, roztopowych, gnojowicy, oraz innych ścieków pochodzących z działalności rolniczej.
Przyłącze kanalizacyjne musi być wykonane zgodnie z wydanymi warunkami technicznymi i jednocześnie przypominamy o konieczności zgłoszenia wykonanego przyłącza do odbioru technicznego przed jego zasypaniem, którego dokonają pracownicy Zakładu Wodociągów i Usług Komunalnych w Rudniku z/s 47-411 Rudnik ul. Gawliny 2
Na wykonanie przyłączy (podłączenia posesji do nowo wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej) będziecie mieli Państwo czas ok. 3 miesięcy od dnia otrzymania warunków przyłączenia się do sieci.
Zwracamy uwagę na celowość dobrowolnego doprowadzenia gospodarki ściekowej na własnej posesji do pełnej zgodności z przepisami prawa. Niewykonanie obowiązku przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej, o którym mówi ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, upoważnia Wójta Gminy do wydania decyzji nakazującej wykonanie obowiązku przyłączenia zgodnie z art. 5 ust 7 ww. ustawy.
Dodatkowe informacje, na temat podłączenia nieruchomości do nowo wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej można uzyskać w ZWiUK Rudnik telefonicznie pod nr 32 410 64 18; 696428160 lub drogą elektroniczną na adres e-mail: tomasz.kostka@gmina-rudnik.pl.
Z poważaniem
/-/ Piotr Rybka
Wójt Gminy Rudnik
/-/ Tomasz Kostka
Kierownik ZWiUK Rudnik
informacje szczegółowe naboru znajdują się na stronie BIP Urzędu Gminy w Rudniku-
Inwestycja została rozpoczęta w marcu br., przedmiotem zamierzenia budowanego jest budowa odcinka sieci wodociągowej w Modzurowie na następujących działkach ewidencyjnych : 170/1, 122/2, 127,97 obręb Modzurów oraz 400,401, 342, 350/6, 350/5 obręb Szonowice. Wodociąg włączony zostanie do istniejącej sieci wodociągowej, usytuowanej na działce 170/1 w Modzurowie a zakończony zostanie na działce 350/5 położonej na terenie obrębu Szonowice. Sieć wodociągową zaprojektowano z rur PE 100RC, SDR17 o średnicy 90 mm i długości 886 metrów. Koszt inwestycji – 333 137,12 zł brutto.